ساختمان 4

مشاعات ساختمان

مشاعات ساختمان به مسائل مرتبط با استفاده مشترک از اجزای مشترک یک ساختمان می‌پردازد. این مسائل شامل اختلافات و مسائل مربوط به سازه‌های مشترک مانند درب و پنجره‌های مشترک، سیستم‌های تأمین آب و برق مشترک، پله‌ها و آسانسورها و مسائل مشابه است.

قوانین و مقررات مربوط به مشاعات ساختمان به عنوان “قانون مشاعات ساختمان” یا “قانون مالکیت مشترک و مشاعات ساختمان” در بسیاری از کشورها واجد اهمیت هستند.

در ایران، قانون مشاعات ساختمان تحت عنوان “قانون تشکیل اختلافات مالکیت مشترک و مشاعات ساختمان” به تصویب مراجع قضائی اسلامی و مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی (۱۹۹۸ میلادی) رسید.

این قانون به تنظیم مواردی از جمله حقوق و وظایف مالکان و مشترکان ساختمان، اجتناب از تصمیم‌گیری‌های نادرست و حل اختلافات در موارد مالی و مشترکات در یک ساختمان می‌پردازد.

اگر شما هم میخواهید تفاوت ملک مشاع و مفروز را متوجه شوید این مقاله خالی از لطف نخواهد بود .

قانون مشاعات ساختمان شامل چه مواردی می شود؟

1. تقسیم بار نگهداری و تعمیرات مشترک مانند تعمیرات ساختمان و سیستم‌های مشترک.
2. تعیین واحدهای مشترک مانند درب‌ها، پنجره‌ها، پله‌ها و آسانسورها.
3. تعیین نحوه مدیریت ساختمان توسط شورای مشترکان.
4. توزیع هزینه‌های مشترک بین مالکان.
5. حل اختلافات مربوط به مشاعات ساختمان از طریق دیوان عدل اسلامی.

در هر صورت، قوانین مربوط به مشاعات ساختمان و مشترکات در ساختمان به تغییرات ممکن در طول زمان و تجدید نظر در مقررات مرتبط با این حوزه تحت اسم قوانین مختلف در کشورهای مختلف تحت طیف گسترده‌ای از مسائل مالی و حقوقی پاسخ می‌دهند. به عنوان نمونه، در ایالات متحده، این مسائل به عنوان “قانون مالکیت مشترک” شناخته می‌شوند.

برای دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر در مورد قوانین مشاعات ساختمان در ایران و در کشورهای دیگر، مشاوره با وکیل یا متخصص حقوقی مرتبط توصیه می‌شود. همچنین، قانون مربوط به مشاعات ساختمان ممکن است در مقررات ملکیت مشترک در ساختمان یا اسناد مشابه تعیین شده باشد.

****************در صورت داشتن دعاوی ملکی پیشنهاد ما به شما ارتباط با بهترین وکیل املاک در شیراز هست.************************

مشاعات ساختمان -(2)

قانون تملک آپارتمان

در ایران، قانون تملک آپارتمان مرتبط با مالکیت و انتقال مالکیت واحدهای مسکونی چون آپارتمان‌ها و واحدهای مشابه است. این قانون تحت عنوان “قانون تملک مسکونی و آپارتمان‌ها” شناخته می‌شود و در اساسنامه تملک آپارتمان نیز به تفصیل بررسی می‌شود.

قوانین مرتبط با تملک آپارتمان عموماً تحت نظارت وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارند. این قوانین تعیین می‌کنند که چگونه می‌توان آپارتمان‌ها را خرید، به فروش گذاشت، و مالکیت آنها را انتقال داد.

در ادامه، به برخی مسائل مهم در قانون تملک آپارتمان ایران اشاره می‌شود:

1. **اساسنامه تملک آپارتمان**:

اساسنامه تملک آپارتمان موثرترین اسناد در مورد مالکیت آپارتمان است. این اسناد شرایط مربوط به مالکیت، تقسیم بندی واحدها، حقوق و تعهدات مالکان و سایر مسائل مرتبط را تعیین می‌کند.

2. **واحدهای مسکونی**:

قوانین تملک آپارتمان معمولاً مشخص می‌کنند که واحدهای مسکونی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند و چگونه می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

3. **مالکیت مشترک**:

در مواردی که یک آپارتمان توسط چند مالک به صورت مشترک دارایی شود، مشاعیت‌ها و تقسیم بار مالی بین مالکان توسط قوانین تنظیم می‌شود.

4. **انتقال مالکیت**:

قوانین تملک آپارتمان نیز شرایط و مقررات مرتبط با انتقال مالکیت واحدها، انتقال حقوق مالکانه، و اجرای تفویضی مالکیت را مشخص می‌کنند.

5. **حقوق و تعهدات مالکان**:

مالکان آپارتمان معمولاً باید حقوق و تعهدات مخصوص به خود را در ارتباط با آپارتمان‌های خود رعایت کنند. این شامل پرداخت هزینه‌های مشترک و رعایت مقررات اساسنامه می‌شود.

6. **تصمیم‌گیری‌ها در مورد آپارتمان**:

مالکان ممکن است در مورد مسائل مشترک و مهمی مانند تعیین هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، تصمیم‌گیری‌های مشترک را اتخاذ کنند. این تصمیم‌گیری‌ها بر اساس اغلبیت آراء اعضا یا سایر مقررات مشخص می‌شوند.

7. **نظام ثبتی**:

قانون تملک آپارتمان نیز ممکن است مقررات مربوط به نظام ثبتی و ثبت مالکیت آپارتمان‌ها را تنظیم کند.

توجه داشته باشید که قوانین مرتبط با تملک آپارتمان در ایران ممکن است تغییر کنند و ممکن است از منطقه به منطقه متغیر باشند. بنابراین، برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد قوانین مالکیت آپارتمان و تملک واحدهای مسکونی خود، مشاوره حقوقی از وکیل یا مشاور متخصص حقوقی توصیه می‌شود.

************** اگر شما هم اطلاعی از خلع ید ملک مشاع ندارید پیشنهاد ما به شما مشاهده مقاله خلع ید ملک مشاع است *************

مشاعات آپارتمان

در ادامه به برخی مسائل مهم مشاعات ساختمان و قوانین مرتبط با آن در ایران پرداخته خواهد شد:

1. **تقسیم هزینه‌های مشترک**:

یکی از موارد مهم در مشاعات ساختمان، تقسیم هزینه‌های مشترک بین مالکان است. قانون مشاعات ساختمان به طریقی تعیین می‌کند که هزینه‌های نگهداری، تعمیرات، و موارد دیگر چگونه بین مالکان تقسیم شود. مثلاً، هزینه‌های مرتبط با تعمیرات ساختمان می‌توانند بر اساس نسبت به مساحت واحدها تقسیم شوند.

2. **شورای مشترکان**:

بر اساس قانون مشاعات ساختمان، مالکان ساختمان می‌توانند یک شورای مشترکان تشکیل دهند. این شورا مسئولیت‌های متعددی دارد، از جمله مدیریت هزینه‌های مشترک، حل اختلافات میان مالکان، و تصمیم‌گیری در مورد مسائل مختلف ساختمانی.

3. **تعویض و تعمیرات مشترک**:

قانون مشاعات ساختمان معمولاً تعیین می‌کند که چگونه تعمیرات و تعویضات مشترکی مانند سیستم‌های تأمین آب و برق مشترک باید انجام شود و چه کسی مسئول هزینه‌های مربوط به آن باشد.

مشاعات آپارتمان

4. **حل اختلافات**:

قانون مشاعات ساختمان نیز مسائل حل اختلافات میان مالکان را تنظیم می‌کند. اگر مالکان به مسائلی از قبیل تقسیم هزینه‌ها، استفاده از اجزای مشترک ساختمان، یا دیگر موارد اختلاف نظر داشته باشند، این قانون معمولاً راه‌هایی برای حل اختلافات ارائه می‌دهد.

5. **اخذ رأی مالکان**:

قانون مشاعات ساختمان ممکن است مقرر کند که تصمیمات مهم مشترک باید با تصمیم مالکان گرفته شود و مثلاً تصمیمات اکثریت مالکان می‌بایست برای اجرا پذیرفته شود.

6. **حقوق و تعهدات مالکان**:

این قانون تعیین می‌کند که مالکان به چه نحوی باید از اجزای مشترک ساختمان استفاده کنند و چه تعهداتی را نسبت به سایر مالکان دارند.

7. **تغییرات در واحدهای مشترک**:

قانون مشاعات ساختمان معمولاً مقرراتی دارد که به تغییرات در واحدهای مشترک مثل ترکیب یا تقسیم واحدها می‌پردازد.

8. **نقض مقررات مشترک**:

قانون مشاعات ساختمان معمولاً تعیین می‌کند که در صورت نقض مقررات مشترک توسط یکی از مالکان، مالکان دیگر چه اقداماتی اتخاذ کنند.

9. **تغییرات در قوانین مشاعات**:

قوانین مشاعات ساختمان ممکن است در طول زمان تغییر کنند. مالکان باید با تغییرات قوانین آشنا باشند تا به طور صحیح با مشاعات ساختمان خود مدیریت کنند.

در ایران، وزارت راه و شهرسازی مسئول ارائه اطلاعات در مورد مشاعات ساختمان و قوانین مرتبط با آن است. همچنین، وکلا و مشاوران حقوقی می‌توانند به مالکان و مشترکان ساختمان در مورد مسائل مشاعات ساختمان و حقوق آنها مشاوره دهند.

 

 

 

زهرا زارعی بهترین وکیل خانواده در شیراز

زهرا زارعی هستم وکیل پایه یک دادگستری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با 6 سال سابقه در امر وکالت . تمام تلاشم این بوده که بتونم تمام مردم عزیزم رو با مسائل خرد و کلان حقوقی آگاه کنم تا بتونن خیلی هوشمند و آگاهانه با وقایع پیرامون خودشون مواجه بشن .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست عزیز از اینکه ما را با نظر زیبای خود یاری میکنید سپاسگزاریمx