‍ عقد عاریه

‍ عقد عاریه

عقد عاریه چیست ؟ تعریف عقد عاریه در ماده 635 قانون مدنی آمده است . بر اساس این ماده ” عاریه عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین به طرف دیگر اجازه می دهد که از عین مال او مجانا منتفع شود .

عاریه دهنده را معیر و عاریه گیرنده را مستعیر گویند ” بنابراین با توجه به این ماده عاریه قراردادی است بین عاریه دهنده ( معیر ) یا عاریه گیرنده ( مستعیر ) که با توجه به آن معیر به مستعیر اجازه می دهد که از مال او به طور رایگان استفاده کند.

خصوصیات عقد عاریه

خصوصیات عقد عاریه چیست؟در قرارداد عاریه مالکیت شیء انتقال نمی یابد؛ بلکه صرفا اجازه‌ی بهره‌مندی و استفاده داده می‌شود.

به علاوه در این قرارداد اصل آن میباشد که طرف بدون پرداخت مبلغی و به‌صورت مجانی از شیء و مال استفاده کند. اما عاریه ‌دهنده می‌تواند شرط کند که مبلغی یا مابازایی به او پرداخت شود.مال مورد عاریه باید پس از استفاده و بهره‌گیری قابل باقی‌ماندن باشد و از بین نرود.

مثال عقد عاریه

نمی‌توان خوراکی را برای خوردن به عنوان عاریه به دیگری داد، زیرا با خوردن آن، مال از بین می‌رود. درحالی که می‌توان خوراکی را برای نمایش دادن در فروشگاه به عاریه داد.

به عبارت دیگر، مالی را می‌توان به عاریه داد که با استفاده‌، عینِ مال باقی بماند .

ماده ۶۳۸ قانون مدنی
عاریه عقدی است جائز و به موت هر یک از طرفین منفسخ میشود.

 

عقد عاریه
عقد عاریه

 

حرفه ای ترین وکیل شیراز در دعاوی خانواده

برای دیدن نکته های حقوقی جالب توجه و سایر مقالات حقوقی و همچنین دریافت مشاوره حقوقی رایگان به صفحات دیگر وبسایت موسسه حقوقی ناد بهترین موسسه حقوقی شیراز سر بزنید.

حرفه ای ترین وکیل شیراز در تیم حقوقی ناد آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره حقوقی رایگان و سودمند به شما عزیزان هستند.

عقد عاریه
مشاوره حقوقی رایگان
زهرا زارعی بهترین وکیل خانواده در شیراز

زهرا زارعی هستم وکیل پایه یک دادگستری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با 6 سال سابقه در امر وکالت . تمام تلاشم این بوده که بتونم تمام مردم عزیزم رو با مسائل خرد و کلان حقوقی آگاه کنم تا بتونن خیلی هوشمند و آگاهانه با وقایع پیرامون خودشون مواجه بشن .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست عزیز از اینکه ما را با نظر زیبای خود یاری میکنید سپاسگزاریمx