انتشار عکس خصوصی

انتشار عکس و فیلم خصوصی

امروزه مسئله ی حریم خصوصی و حفظ تصاویر شخصی و خانوادگی تبدیل به یک دغدغه برای افراد شده.بطور مثال جرم  انتشار عکس و تصاویر در فضای مجازی به خصوص برای خانم ها اهمیت بیشتری دارد.

اما کم نیستند افرادی که به شکل های مختلف از تصاویر دیگران استفاده می کنند به خیال اینکه قانون کاری با آنها نخواهد داشت.

در حالی که قانون از کنار این مسئله به سادگی نگذشته و برای رفتار های این چنینی مجازات در نظر گرفته است.

پیشنهاد ما به شما این است اگر در صورتی شخصی عکس و فیلم شخصی شما را بدون اجازه شما در فضای مجازی منتشر کرده است حتما با وکلای تخصصی حقوقی و کیفری موسسه حقوقی ناد در میان بگذارید .

جرم انتشار عکس خصوصی و انتشار فیلم خصوصی در فضای مجازی :

در دنیای امروزی همین که صحبت از انتشار عکس و فیلم خصوصی می شود تمام افکار و ذهن ها میره به سمت انتشار عکس خصوصی در فضای مجازی و انتشار ویدئو و فیلم های خصوصی و خانوادگی در فضای مجازی .

امکان این وجود دارد اصل همان فیلم یا عکس در فضای مجازی منتشر شود یا با هر ترفند و نرم افزاری یک سری تغییرات روی عکس و فیلم انجام شود و به زبان رسمی میگوییم تحریف شده است و بعد از ویرایش آن را در فضای مجازی منتشر شود .

به هر حال تمام توضیحات بالا به غیر از استثناهای نامبرده در قانون جرم محسوب می شود و شامل مجازات و جریمه نقدی میگردد.

انتشار فیلم خصوصی

مجازات انتشار عکس خصوصی در فضای مجازی

مطابق با ماده۷۴۵: “هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم می شود”

.مطابق با ماده ۷۴۴: “هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف نماید و آن را منتشر کند و یا با علم به تغییر یا تحریف آن منتشر نماید، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او بشود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم می شود .”

تبصره ـ اگر تغییر یا تحریف به صورت مستهجن بوده باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم می شود.

همانطور که ملاحظه می نمایید، تفاوت این ماده با ماده قبل در این است که در اولی، مرتکب ابتدا به تغییر و تحریف فیلم و عکس دیگری می پردازد و سپس آن را منتشر می کند.

در حالیکه در دومی بدون تغییر و تحریف، آن را منتشر می نماید. تفاوت دیگر این است که در ماده (۷۴۴)، ورود ضرر به قربانی شرط تحقق جرم نیست بلکه صرف هتک حیثیت کافیست اما مطابق ماده (۷۴۵) علاوه بر هتک حیثیت، ورود ضرر به قربانی نیز شرط است.

قانون در خصوص جرم پخش عکس در فضای مجازی چه می گوید؟

با توجه به مواد 16 و 17 قانون جرائم رایانه ای، پخش کردن عکس و فیلم دیگران جرم محسوب میشود.

ماده ی 16 قانون جرائم رایانه ای حالتی را در نظر گرفته است که شخصی عکسهای دیگران را مثلا با استفاده از فتوشاپ تغییر می دهد و سپس آنها را پخش می نماید.

مطابق این ماده:

«هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند،

به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود،

به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

تبصره ـ چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.»

در ماده ی 17 همان قانون هم به موضوع انتشار تصاویر خصوصی دیگران اشاره میکند:

“هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد،به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود،به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”

انتشار عکس خصوصی -1
انتشار عکس خصوصی -1

شرایط تحقق جرم انتشار فیلم و عکس در فضای مجازی چیست؟

همانطور که گفته شد در جامعه ما یکی از جرایمی که در حیطه دادسرا و محاکم کیفری زیاد است و به آن رسیدگی می شود سوء استفاده از فیلم ها و عکس های خصوصی و خانوادگی دیگران میباشد که موجب هتک حرمت و خدشه دار کردن آبروی مردم شده است. لذا وقوع این جرم به تحقق شرایطی بستگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم :

  1. مهمترین شرط برای تحقق این جرم انتشار فیلم و عکس در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی است مانند اینستاگرام و توییتر.
  2. تصاویرانتشار یافته باید متعلق به شخص دیگری باشد.
  3. مرتکب جرم بدون رضایت شخص و عمدی نسبت به انتشار فیلم و عکس دیگری اقدام کند. بنابراین مرتکب جرم باید سوء نیت داشته باشد.
  4. مرتکب جرم با انتشار فیلم و عکس موجب ضرر و یا عرفا موجب هتک حیثیت شخص شود.
  5. چنانچه تغییر یا تحریف فیلم و عکس به صورت مستهجن انجام گردد مرتکب به حداکثر هر دو مجازات محکوم حواهد شد. ( یعنی چهل میلیون ریال و دو سال حبس).

انتشار عکس و فیلم خصوصی در فضای مجازی

جرم تهدید به انتشار فیلم و عکس شخصی افراد

در جامعه گاها پیش میاید که  فردی در فضای مجازی تهدید نماید که عکس و فیلم خصوصی شما را منتشر می کند.

باید دانست که از راه قانونی می توانید با چنین فردی برخورد کنید.

حسب ماده 669 قانون مجازات اسلامی  تعزیرات هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید،‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا نموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو‌ ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

بدین شرح است که  تهدید دیگران به انتشار تصاویر خصوصی آنها جرم بوده و با توجه به ماده گفته شده قابل مجازات میباشد.

مطابق قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری مصوب 1399، حداقل و حداکثر مجازات‌های حبس تعزیری درجه چهار تا درجه هشت مقرر در قانون برای جرائم قابل گذشت به نصف تقلیل می‌یابد یعنی مجازات ماده به یک ماه تا یک سال تبدیل شده.

مرجع قضایی جهت پیگیری جرم انتشار عکس در فضای مجازی

در خصوص بروز و شکل گیری جرم انتشار اسکرین شات و یا پخش شدن عکس شخصی، افراد می توانند جهت پیگیری شکایت خود  به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کنند. اما در صورتی که در شهری این دادسرا وجود نداشته باشد افراد باید شکایت خود را در این خصوص در دادسرای عمومی آن شهر ثبت نمایند.

زهرا زارعی بهترین وکیل خانواده در شیراز

زهرا زارعی هستم وکیل پایه یک دادگستری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با 6 سال سابقه در امر وکالت . تمام تلاشم این بوده که بتونم تمام مردم عزیزم رو با مسائل خرد و کلان حقوقی آگاه کنم تا بتونن خیلی هوشمند و آگاهانه با وقایع پیرامون خودشون مواجه بشن .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست عزیز از اینکه ما را با نظر زیبای خود یاری میکنید سپاسگزاریمx