جرم فحاشی و توهین

جرم فحاشی و توهین

جرم فحاشی و توهین چیست؟

فحاشی و توهین عبارت است از به کار بردن الفاظ یا اعمال توهین‌آمیز مانند فحاشی یا استعمال الفاظ رکیک و یا پرت کردن تخم مرغ و گوجه به سوی دیگری. البته اگر این سخنان حاوی تهمت زنا یا لواط به شخص باشد، تحت عنوان قذف بررسی خواهد شد.

همچنین فرقی نمی‌کند که این سخنان بر زبان جاری شده یا از طریق پیامک، ایمیل یا تصویر به حضور فرد برسد.مجازات توهین ساده جزای نقدی درجه ۶ خواهد بود که طبق قانون از ۲۰ میلیون ریال تا ۸۰ میلیون ریال است. البته این مجازات توهین ساده است و جرایمی مانند قذف، توهین مشدد و … مجازات‌های شدیدتری دارند که در جای خود توضیح داده خواهد شد.

راه های اثبات جرم توهین و فحاشی طبق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی در مورد راه های اثبات جرم اعلام می دارد: (ادله ی اثبات جرم عبارت است از اقرار، شهادت، علم قاضی و قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی) می باشد.

شهادت شهود : از مهمترین مواردی که به اثبات جرم کمک می کند، شهادت شهود می باشد.اگر در هنگام وقوع توهین افرادی حضور داشته اند که می توانند با قطعیت اتفاقات پیش آمده را نزد قاضی و در دادگاه شرح دهند، می توان از گواه آن ها در اثبات جرم توهین و فحاشی استفاده نمود.

علم قاضی : می توان از مدارک و مستندات محکمه پسندی که موجود است ، در جهت افزایش آگاهی علم قاضی سود برد. مواردی همچون تحقیقات محلی، اظهارات مطلع از این نوع مدارک است. اسناد و مدارک : همچنین فیلم، عکس، پیامک، اسکرین شات و مواردی از این دست دلیل قطعی نیستند.

اما می توان آن ها را به عنوان اماره به دادگاه ارائه نمود. نکات مهم جرم توهین -توهین میتواند به هر وسیله یا طریق صورت پذیرد -توهین جرم قابل گذشت است و با گذشت شاکی تعقیب جرم متوقف میشود. -رفتار مرتکب باید موهون باشد و صرف بلند داد زدن توهین محسوب نمیشود.

-توهین ممکن است به صورت توهین ساده یا توهین مشدد رخ دهد. توهین بسته به آنکه مفهوم ناموسی داشته باشد یا نه میتواند مصداق جرم دیگری مثل قذف یا افتراء باشد بنابراین مضمون آن ممکن است عمل را از عنوان مجرمانه توهین خارج سازد.

فحاشی و توهین را شاید در عرف مترادف دانست اما در عالم حقوق از باب ضرورت تفسیر قوانین کیفری ضرورتاً منشا توهین فقط فحاشی نیست.مثلا واژه ی بی اصل و نسب یا بی خانواده شاید فحش نباشد ولی توهین هست! -لازم به ذکر است که جرم توهین و فحاشی یک جرم مطلق است.

یعنی حتی اگر توهین شونده ناراحت و متاثر نشود، باز جرم توهین اتفاق افتاده است و می‌تواند از توهین کننده شکایت کند. توهین مشدد چیست؟ اگر توهین مشدد باشد (مواد 513 تا 517 قانون مجازات اسلامی ) – (ماده 609 قانون مجازات اسلامی) مجازات ان را بیان نموده است.

به موجب ماده 609″ هركس با توجه به سمت، به يكي از روسای سه قوه يا معاونان رئيس جمهور يا وزرا يا يكي از نمايندگان مجلس شورای اسلامی يا نمايندگان مجلس خبرگان يا اعضای شورای نگهبان يا قضات يا اعضای ديوان محاسبات يا كاركنان وزارتخانه ها و موسسات و شركتهای دولتی و شهرداريها، در حال انجام وظيفه يا به سبب آن توهين نمايد ، به سه تا شش ماه حبس و يا تا ( 74 ) ضربه شلاق و يا پنجاه هزار تا يك ميليون ريال جزای نقدی محكوم مي شود.

-توهین به رهبری قبلی و فعلی، که مجازات آن طبق قانون حبس از شش ماه تا دو سال می‌باشد. این نوع توهین غیرقابل گذشت است. (ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی)

-توهین به مقدسات اسلام و یا هریک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین (ع) یا حضرت صدیقه طاهره (س)، که اگر مشمول حکم ساب النبی باشد موجب اعدام است، در غیر اینصورت مجازات آن حبس از یک تا پنج سال می‌باشد. (ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی) -توهین به مقامات سیاسی خارجی، که مجازات آن یک تا سه ماه حبس می‌باشد. ماده ۵۱۷ قانون مجازات اسلامی)

جرم توهین و فحاشی
جرم توهین و فحاشی

حرفه ای ترین وکلای شیراز در دعاوی حقوقی

برای دیدن نکته های حقوقی جالب توجه و سایر مقالات حقوقی و همچنین دریافت مشاوره حقوقی رایگان به صفحات دیگر وبسایت موسسه حقوقی ناد بهترین موسسه حقوقی شیراز سر بزنید.

حرفه ای ترین وکلای شیراز در تیم حقوقی ناد آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره حقوقی رایگان و سودمند به شما عزیزان هستند.

 

جرم فحاشی و توهین
مشاوره حقوقی رایگان
زهرا زارعی بهترین وکیل خانواده در شیراز

زهرا زارعی هستم وکیل پایه یک دادگستری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با 6 سال سابقه در امر وکالت . تمام تلاشم این بوده که بتونم تمام مردم عزیزم رو با مسائل خرد و کلان حقوقی آگاه کنم تا بتونن خیلی هوشمند و آگاهانه با وقایع پیرامون خودشون مواجه بشن .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست عزیز از اینکه ما را با نظر زیبای خود یاری میکنید سپاسگزاریمx