جلب متهم بدون احضاریه

جلب متهم بدون احضاریه

جلب متهم بدون احضاریه:

جلب متهم بدون احضاریه موضوع مقاله ما می باشد .
براساس ماده 178 قانون آیین دادرسی کیفری:متهم مکلف است در موعد مقرر حاضر گردد و اگر نتواند باید عذر موجه خود را اعلام نماید.

جهات و موارد عذر موجه برای عدم حضور متهم در دادگاه یا دادسرا:

جهات و مواردی که عذر موجه محسوب می‌شود:

الف – نرسیدن یا دیر رسیدن احضاریه به گونه ای که مانع از حضور متهم شود.

ب – بیماری متهم و بیماری سخت والدین، همسر یا اولاد وی که مانع از حضور وی گردد.
پ- همسر یا یکی از اقربا تا درجه سوم از طبقه دوم فوت گردد.
ت- ابتلاء به حوادث مهم از قبیل بیماریهای واگیردار و بروز حوادث قهری مانند سیل و زلزله که موجب عدم امکان تردد باشد.
ث- متهم در توقیف یا حبس قرار داشته باشد.
ج – سایر مواردی که عرفاً به تشخیص بازپرس عذرموجه محسوب می گردد.

تبصره – در سایر موارد، متهم می‏ تواند برای یک بار پیش از موعد تعیین شده، بازپرس را از علت عدم حضور خود مطلع کند و موافقت وی را اخذ نماید که در این مورد بازپرس می‌تواند در صورت عدم تاخیر در تحقیقات تا سه روز مهلت را تمدید نماید.

موارد جلب متهم بدون احضاریه

اصولاً متهم باید احضار شود و در صورت عدم حضور جلب شود اما در مواردی اوضاع و احوالی وجود دارد که باید متهم جلب شود بدون اینکه قبلاً احضار شده باشد که نوشته امروز ما به این موارد اختصاص دارد.

بر اساس قوانین آیین دادرسی کیفری  بازپرس حق ندارد بدون عذر موجه برای جلب اتهام شخصی را تحت نام متهم احضار کند و یا بازداشت نماید و اگر از این قوانین سر باز زند به مجازات انتظامی تا درجه چهارم محکوم می‌گردد.

عموما احضار متهم از طریق احضاریه انجام می گردد و این احضاریه باید در دو نسخه تهیه شود که یکی از آنها به متهم ابلاغ می شود و دیگری بعد از امضا به مامور ابلاغ  بر می گردد.

مشخصات فردی که احضار می شود در احضاریه باید درج گردد و حتی علت احضار هم باید در آن تبیین گردد.

بر اساس ماده 170 قانون آیین دادرسی کیفری اگر جرایمی مورد نظر باشد که حیثیت اجتماعی را خدشه دار می نماید  یا  با تبیین عفت و امنیت عمومی مناسب ببیند علت احضار نباید ذکر شود .

متهم قادر است برای دریافت جزییات علت به دفتر مرجع قضایی مراجعه نماید. ابلاغ احضاریه حتی توسط مامور ابلاغ بدون استفاده از لباس رسمی و با تقدیم کارت ملی  انجام می گردد که این امر در جهت حفظ آبروی اشخاص صورت می گیرد.

ارتباط مستقیم با بهترین وکیل کیفری در شیراز 

جلب متهم بدون احضاریه

متهم و اصل برائت:

به شخصی که مشکوک به ارتکاب جرم است متهم گویند و احضار و جلب و تحقیق از او تابع قواعد خاصی میباشد.

البته تا زمانی که رای قطعی بر مجرمیت و گناهکاری او صادر نشود در پناه اصل برائت می باشد. به عبارت دیگر تا قبل از اثبات اتهام با دلیل های کافی نمی توانیم شخص را مجرم تلقی کنیم حتی اگر ظاهر دلایل به ضرر شخص باشد.

شاید بتوان گفت مهمترین مرحله در دادسرا و انجام تحقیقات مقدماتی احضار متهم و تحقیق از او می باشد.

اصل برائت و قوانین بسیار دیگری در قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده است تا حقوق او از تعرض مصون بماند و بی گناه محاکمه نشود. چرا که بحث آبروی او در میان می باشد.

از یک سو ممکن است که مجرم واقعی، او باشد پس باید در حق او سخت گیری کرد و از سوی دیگر امکان دارد که بی گناه باشد و اصل برائت هم که چتر حمایتی متهم است و ما را از بسیاری امور که آبروی او را در معرض خطر قرار می دهد بر حذر می دارد.

پیشنهاد ویژه ما به شما : قرار منع تعقیب 

چرا جلب بدون احضاریه در قانون پیش بینی شده است؟

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که با وجود پیش بینی اصل برائت در قانون چرا جلب بدون احضاریه داریم؟

در پاسخ در مواردی به دلیل اهمیت جرم یا وضعیت متهم احتمال زیادی وجود دارد که متهم با دریافت احضاریه دادسرا و دادگاه و آگاهی از پیگیری پرونده علیه خودش فراری شود و در دادسرا و دادگاه حضور پیدا نکند. در این موارد قانون جلب بدون احضار را پیش بینی کرده.

 

موارد جلب متهم بدون احضاریه:

مطابق ماده 180 قانون آیین دادرسی کیفری بازپرس در موارد زیر می تواند بدون آن که ابتدا احضاریه بفرستد، دستور جلب متهم را صادر کند:
1- در مورد جرایمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات، قطع عضو و یا حبس ابد باشد.
2-  هرگاه محل اقامت، محل کسب و یا شغل متهم معین نباشد و اعمال بازپرس برای شناسایی نشانی وی به نتیجه نرسد.
3- در مورد جرایم تعزیری درجه پنج و بالاتر در صورتی که از اوضاع و احوال و شرایط موجود بیم تبانی یا فرار یا مخفی شدن متهم برود .
4- در مورد اشخاصی که به جرایم سازمان یافته و جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی متهم شوند.

جلب متهم بدون احضاریه

ارتباط مستقیم با بهترین وکیل کیفری در شیراز 

نکات مهم در جلب متهم بدون احضار:

همان گونه که اشاره کردیم اصولاً متهم ابتدا باید احضار گردد و در صورت عدم حضور جلب گردد و جلب متهم در مواردی که به آن اشاره کردیم کاملاً استثنایی است .

بازپرس باید از این اختیار خود در نهایت دقت و ظرافت استفاده نماید و اجازه جلب متهم به این معنا نیست که شکایتی بدون دلیل علیه متهم جریان پیدا کند و متهم نیز جلب گردد.

چرا که مطابق ماده 168 قانون آیین دادرسی کیفری بازپرس نباید بدون دلیل کافی برای توجه اتهام، کسی را به عنوان متهم احضار و یا جلب کند.

 

اطلاعات برگه جلب متهم :

مطابق قانون قضات وظیفه دارند به منظور سهولت در انجام امور افراد جلب شده در وقت کشیک، کلیه اطلاعات لازم از قبیل مشخصات متهم یا محکوم، علت جلب، نام شاکی، نوع اتهام، میزان خسارت وارده به شاکی خصوصی و میزان محکومیت مالی را در برگه جلب متهم درج کنند.

اطلاعات برگه جلب

جرایمی که به تشخیص مرجع قضایی، حیثیت اجتماعی متهم یا محکوم، عفت یا امنیت عمومی اقتضاء کند، علت جلب ذکر نمی گردد .

ارتباط مستقیم با بهترین وکیل کیفری در شیراز 

استفاده از سیستم های رایانه ای برای ابلاغ:

استفاده از سیستم های رایانه‏ ای و مخابراتی، از قبیل  (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضائی و همچنین نیابت قضائی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع می باشد.

تبصره- شرایط و چگونگی استفاده از سامانه‏ های رایانه‏ ای و مخابراتی موضوع این ماده بر اساس آیین‏ نامه‏ ای است که ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری تهیه میگردد و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‏ رسد.

 

زهرا زارعی بهترین وکیل خانواده در شیراز

زهرا زارعی هستم وکیل پایه یک دادگستری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با 6 سال سابقه در امر وکالت . تمام تلاشم این بوده که بتونم تمام مردم عزیزم رو با مسائل خرد و کلان حقوقی آگاه کنم تا بتونن خیلی هوشمند و آگاهانه با وقایع پیرامون خودشون مواجه بشن .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی
هادی
9 ماه قبل

عالی و کامل

2
0
دوست عزیز از اینکه ما را با نظر زیبای خود یاری میکنید سپاسگزاریمx