سوء پیشنیه کیفری

سوء پیشنیه کیفری

سوء پیشنیه کیفری چگونه پاک می شود؟

برخلاف تصور بسیاری از مردم که فکر می کنند سوء پیشینه تا آخر عمر در پرونده کیفری مجرم باقی می ماند این مجازات در طولانی ترین حالت ممکن، به مدت هفت سال دوام دارد.بعد از سپری شده مدت زمانی های مقرر در پاک کردن سوء پیشینه کیفری که به ترتیب شامل یک زمان هفت ساله، پنج ساله، سه ساله و دو ساله است شما می توانید برای دریافت گواهی عدم سوء پیشنیه اقدام کنید.

دقت داشته باشید که جرم ارتکابی و مجازات اصلی و مجازات تبعی آن در سجل کیفری شما در دفاتر نیرو انتظامی ماندگار می شود اما سد راه شما برای بهره مندی از حقوق اجتماعی نخواهد بود. جرائمی که منجر به سوء پیشینه می شوند:مطابق ماده 25 قانون مجازات اسلامی محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی شامل؛

۱_قطع عضو
۲_قصاص عضو
۳_مجازات های اعدام
۴_حبس ابد
۵_شلاق حدی
۶_حبس بیش از دو سالسوء پیشینه ی موثر محسوب می شود و فرد را از حقوق اجتماعی محروم می کندشرایط پاک کردن سوء پیشینهدر محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی، این مدت هفت سال است.
در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو، اعدام، رجم، سنگسار، صلب، نفی بلد، حبس ابد و حبس کمتر از ابد تعزیری، این مدت سه سال است.
در محکومیت به حبس تعزیری کمتر از نود و یک روز، این مدت دو سال است.پس مهم ترین شرط از شرایط پاک کردن سوء پیشینه، این است که حتما باید مدت زمان مقرر سپری شود.

بنابراین، پس از گذشت مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری که در قانون ذکر شده ( هفت سال ، سه سال ، دو سال )، سوء سابقه کیفری از بین خواهد رفت و محکوم می تواند از حقوق اجتماعی مقرر در قانون، همچون استخدام دولتی و عضویت در شوراهای حل اختلاف بهره مند بشود.

اما، استثنائا، در رابطه با سه مورد از حقوق اجتماعی مذکور در ماده 26 قانون مجازات اسلامی، حتی پس از گذشت مدت زمان پاک شدن سابقه کیفری نیز سوء سابقه محکوم از بین نرفته و محرومیت وی از این سه حق، مادام العمر می باشد. این سه حق که در بند های الف، ب و پ، ماده مزبور، مورد تصریح قرار گرفته اند، عبارتند از:

« الف- داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و روستا.

ب- عضویت در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هیات دولت و تصدی معاونت رئیس جمهور.

پ- تصدی ریاست قوه قضائیه، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور و ریاست دیوان عدالت اداری. »

همچنین، در جرایم قابل گذشت، اگر پس از صدور حکم قطعی، شاکی گذشت کند و اجرای مجازات متوقف شود، اثر تبعی جرم یا سوء پیشینه نیز لغو خواهد شد و محکوم علیه، مجددا از حقوق اجتماعی برخوردار می گردد.

سوء پیشنیه کیفری
سوء پیشنیه کیفری

حرفه ای ترین وکلای شیراز در دعاوی کیفری

برای دیدن نکته های حقوقی جالب توجه و سایر مقالات حقوقی و همچنین دریافت مشاوره حقوقی رایگان به صفحات دیگر وبسایت موسسه حقوقی ناد بهترین موسسه حقوقی شیراز سر بزنید.

حرفه ای ترین وکلای شیراز در تیم حقوقی ناد آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره حقوقی رایگان و سودمند به شما عزیزان هستند.

سوء پیشنیه کیفری
مشاوره حقوقی رایگان
زهرا زارعی بهترین وکیل خانواده در شیراز

زهرا زارعی هستم وکیل پایه یک دادگستری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با 6 سال سابقه در امر وکالت . تمام تلاشم این بوده که بتونم تمام مردم عزیزم رو با مسائل خرد و کلان حقوقی آگاه کنم تا بتونن خیلی هوشمند و آگاهانه با وقایع پیرامون خودشون مواجه بشن .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست عزیز از اینکه ما را با نظر زیبای خود یاری میکنید سپاسگزاریمx