شرب خمر چیست

شرب خمر چیست ؟

در این مقاله شما خواهید آموخت که شرب خمر چیست و مجازات شرب خمر چیست و روش اثبات آن و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته شده چیست و اقرار و شهادت چیست .

معنای مستی ناشی از مصرف هر چیزی که توانایی ایجاد حالت مستی را داشته باشد، به “خمر” یا مسکر گفته می‌شود. این مفهوم عموماً به هر نوع مایع مسکر اطلاق می‌شود.

در شریعت اسلامی، مسلمانان اجازه مصرف مسکر را ندارند و مصرف آن محدود است. محدودیت تعداد ضربه تازیانه برای مسلمانان هشتاد ضربه است.

همچنین، افرادی که در مورد مصرف خمر به صورت تظاهری اظهارات می‌کنند نیز ممکن است مورد مجازات قرار گیرند (به موجب ماده ۱۷۴ قانون مجازات اسلامی).

اثبات مصرف خمر می‌تواند از طریق اقرار، شهادت و یا علم قاضی امکان‌پذیر باشد.

شرب خمر چیست (4)

مجازات شرب خمر چیست؟

در پاسخ به اینکه مجازات شرب خمر چیست باید گفت که مجازات شرب خمر در حقیقت متمرکز بر حد تعیین شده است. هنگامی که فردی متهم به مصرف الکل به این مسئله اقرار کند، مجازات حد بر او اعمال می‌شود.

البته، در صورتی که متهم توبه کند و توبه‌اش پس از اقرار باشد، قانون قاضی را به عفو یا اعمال حد مجازات بر عهده‌ی قاضی قرار داده است.

ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ تصریح می‌کند که مصرف هر نوع الکل، از نظر شرعی، موجب مجازات حدی است، بدون توجه به مقدار مصرف، توانایی مست کنندگی آن، خالص بودن یا مخلوط بودن با سایر مواد.

روش اثبات جرم شرب خمر چیست ؟

روش اثبات جرم شرب خمر چیست آیا راهی برای اثبات جرم شرب خمر وجود دارد ؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم بله.

شرب خمر در حقیقت به سه روش می‌تواند اثبات شود:

1. **اقرار متهم دوباره:** شخص متهم شرب خمر را پذیرفته و تأیید می‌کند که با قصد و اختیار خود مصرف کرده و اگر به حالت مستی نباشد، مجازات شرب خمر نمی‌گردد.

2. **شهادت دو مرد عاقل و بالغ:** اثبات شرب خمر می‌تواند از طریق شهادت دو نفر عاقل و بالغ به این مورد انجام شود.

3. **علم قاضی:** طبق مواد ۲۱۱ و ۲۱۲ قانون مجازات اسلامی، اگر قاضی علم داشته باشد که فرد شرب خمر کرده است، می‌تواند برای او مجازات شرب خمر را صادر کند.

مجازات شرب خمر چیست؟

مطابق ماده‌های ۲۶۴ و ۲۶۵ قانون جدید مجازات اسلامی، اقرار صریح متهم در تمام مراحل دادرسی، اقرار قطعی و واقعی برای وقوع بزه انتسابی است.

این اقرارها به‌طور قطعی و قاطع، موجب محکومیت و صدور مجازات حد می‌شوند. دادگاه نیز طبق تبصره ۳ ماده ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی، حق تصمیم به تعلیق اجرای مجازات محکومان به جرایم مرتبط با مصرف مواد الکلی را ندارد.

اگر متهم پرونده از جرم ارتکابی توبه کند چه شرایطی بر او حاکم می شود؟

در این شرایط، قانونا، قاضی مجاز به تقاضای عفو از ولی امر یا اجرای مجازات حد است. تصمیم در این پرونده به جاری ساختن مجازات حد انجامیده است و بنابراین حکم صادره کاملاً صحیح و معتبر است.

مقصود از ولی امر در مقام معظم رهبری است، که طبق قانون مجازات اسلامی، در برخی از جرایم خاص، اصلی ترین از آنها مرتبط با مجازات حد، حق عفو و بخشودگی را براساس پیشنهاد قاضی پرونده کیفری دارد.

با توجه به ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی جدید، مجازات حد برای خوردن مواد الکلی و مست‌کننده برای مرد و یا زن، هشتاد تازیانه می‌باشد.

همچنین، محکومان غیرمسلمان، فقط در صورت تظاهر به شرب مواد مست‌کننده به هشتاد تازیانه شلاق محکوم می‌شوند. تازیانه به عبارتی شلاق است.

مجازات حد، به مجازاتی اطلاق می‌شود که نوع و میزان و کیفیت آن توسط شریعت تعیین شده است. در این پرونده، قاضی دادگاه مجازات مناسب را برای متهم پرونده در نظر گرفته است.

همچنین، بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات حد برای شراب‌خورده تنها در صورتی ثابت می‌شود که شراب‌خورده بالغ و عاقل و مختار و با آگاهی از مست‌کنندگی و حرام بودن آن باشد.

در صورتی که شراب‌خورده مدعی جهل باشد و محتمل باشد که صحت دعوای وی رد شود، محکوم به مجازات حد نمی‌شود.

اما اگر کسی که خوردن شراب را مستوجب مجازات حد می‌داند و با این وضعیت خوردن شراب ادامه دهد، مجازات حد برای او صادر خواهد شد.

مجازات شرب خمر برای افرادی که زیر سن قانونی هستند

اطفالی که از نظر شرع بالغ هستند، یعنی دختران بالای ۹ سال و پسران بالای ۱۵ سال، اما هنوز زیر ۱۸ سال عمر دارند، مستوجب مجازات حد شرب خمر نمی‌شوند.

این امر به دلیل وجود شبهه و شک در رشد و عقل افراد که به سن قانونی نرسیده‌اند است، و به همین دلیل، قاضی ممکن است حکم شرب خمر را صادر نکند و فرد زیر سن قانونی که مست شده است، مجازات حد شرب خمر را نخواهد پذیرفت.

شرب خمر چیست (2)

چگونگی اجرای مجازات شرب خمر چیست؟

با توجه به قوانین مجازات اسلامی، شلاق نباید به سر و صورت فرد محکوم زده شود، و مجازات حد تنها وقتی اجرا می‌شود که فرد از حالت مستی خارج شده باشد.

همچنین، هر زمان که یک فرد چندین بار مواد الکلی را مصرف کند و مجازات حد برای او اعمال نشود، فقط یک مجازات از نوع حد کافی است.

اما باید توجه داشت که هر زمان که فرد چندین بار مواد الکلی مصرف کند و پرونده‌های کیفری برای وی تشکیل شود و در نهایت مجازات حد برای او صادر شود، در مرتبه سوم اعدام خواهد شد.

جریمه نقدی شرب خمر چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال که جریمه نقدی شرب خمر چیست این قسمت مقاله را از دست ندهید .

به طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات شرب خمر حد و شمار ضربات تازیانه برابر با ۸۰ است و مصرف علنی و در معابر مشروبات، علاوه بر مجازات حد، به حبس از ۲ ماه تا ۶ ماه نیز تعیین شده است.

اما در مواد 702 و 703 و 704 این قانون، افرادی که مشروبات الکلی تولید، فروش، حمل، نگهداری یا دسترسی به مشروبات الکلی دیگران را فراهم کنند، مجازاتی به شرح زیر تعیین شده است:

– ماده 702: افراد مذکور به حبس از ۶ ماه تا یک سال، ۷۴ ضربه شلاق، و پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی کالاهای مذکور محکوم خواهند شد.

– ماده 703: واردکنندگان مشروبات الکلی، بدون توجه به میزان، به حبس از ۶ ماه تا ۵ سال، ۷۴ ضربه شلاق، و پرداخت جزای نقدی به میزان ده برابر ارزش عرفی کالا محکوم می‌شوند.

– ماده 704: دایره کردن مکان‌هایی جهت مصرف مشروبات الکلی و یا دعوت مردم به آنجا به حبس از ۳ ماه تا ۲ سال، ۷۴ ضربه شلاق، پرداخت جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا دوازده میلیون ریال یا هر دوی آن محکوم می‌شوند.

وکیل شرب خمر

افراد متهم به شرب خمر می‌توانند از خدمات وکیل متخصص در این زمینه برای دفاع از خود و کسب تبرئه در دادگاه استفاده کنند.

مجازات شرب خمر، به‌صورت حد و تعیین ۸۰ ضربه شلاق می‌باشد، بنابراین، اهمیت داشتن یک وکیل ماهر و با تجربه در این حوزه بسیار بالا است.

وکلای تخصص‌یافته در زمینه شرب خمر در موسسه حقوقی ناد با دانش و تجربه در پرونده‌های کیفری، می‌توانند بهترین نتیجه را برای شما در پرونده شرب خمر به‌دست آورند و از احتمال ضایع شدن حقوق شما جلوگیری نمایند.

اقرار

اقرار در اثبات جرم شرب خمر چیست ؟

ماده ۱۶۶ قانون مجازات اسلامی اظهار می‌کند:

“حد مسکر بر روی فردی اعمال می‌شود که بالغ و عاقل و مختار و آگاه از مسکر بودن و حرام بودن آن باشد.”

بنابراین، بر بچه‌ها، دیوانه‌ها، افراد مکره و جاهل، حد مسکر اعمال نمی‌شود؛ زیرا که ممکن است این افراد از حقایق مسکر بودن و حرام بودن آن بی‌اطلاع باشند.

جهل حکمی به معنای عدم اطلاع از حرمت عمل ارتکابی است، و برخی رأی‌ها تأکید دارند که جهل حکمی قابل قبول است.

جهل موضوعی می‌تواند به‌معنای اطلاع از حکم قضیه باشد، اما ممکن است نداند عملی که انجام می‌دهد چه عنوانی دارد. ادعای جهل موضوعی در صورت عدم ثابت شدن، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

واضح است که شرایط برای ثبوت حد مسکر که در ماده ۱۶۶ قانون مجازات اسلامی بیان شده است، به جرم شرب مسکر محدود نیست و مربوط به شروط عمومی مسئولیت کیفری است که در جرائم مستوجب قصاص، دیه و تعزیر نیز اثر دارد.

ماده ۱۶۸ قانون مجازات اسلامی ذکر می‌کند: “هر کس دو بار اقرار کند که شراب نوشیده است، محکوم به حد می‌شود.” اقرار به‌معنای آشکار کردن و واضح گفتن است.

در امور کیفری، اقرار عبارت است از اذعان شخص به انجام یا ترک فعلی که برابر قوانین جزائی می‌تواند ضرر یا سود به شخص مذکور وارد کند.

اقرار نافذ است واقعیتی که اقرار کننده بالغ، عاقل، مختار و قصد دارد آن را اظهار کند. این شرایط به‌صراحت در ماده ۱۶۹ قانون مجازات اسلامی ذکر شده است.

مجازات شرب خمر

خصوصیات اقرار

موادی که شامل شرایط و ضوابط مربوط به اقرار در خصوص شرب خمر می‌شوند، عبارتند از:

1. صراحت و کامل بودن اقرار
2. اقرار عندالحاکم
3. کاشف بودن اقرار از حقیقت
4. اقرار بر وقوع جرم
5. دخالت شخص گوینده
6. اقرار در جلسات متعدد
7. تحقق ماده ۱۶۸ ق.م.ا. مستلزم دو بار اقرار
8. عدم اثر انگیزه در اقرار
9. اقرار خلاف واقع
10. زمان اقرار
11. عدم استفاده از شکنجه برای گرفتن اقرار
12. انکار بعد از اقرار

ماده ۱۲۷۷ قانون مدنی می‌گوید که انکار بعد از اقرار مسموع نیست. اما قواعد خاصی وجود دارند که نمی‌گذارند انکار بعد از اقرار به خراب‌کاری و عدم سقوط حد تبدیل شود.

در حقوق کیفری اسلامی، توبه پس از اقرار می‌تواند باعث جاری شدن حد، یا اعمال عفو از سوی قاضی شود. این وضعیت ویژه فقط مرتبط با اقرار است و به دلایل دیگر صرف نمی‌شود.

شهادت

شهادت در اثبات جرم شرب خمر چیست ؟

“طبق ماده ۱۷۰ قانون مجازات اسلامی، شهادت برای ثابت کردن شرب خمر تنها از طریق شهادت دو مرد عادل امکان پذیر است.”

شهادت در لغت به معنای حضور، مشاهده و اطلاع است. اما در اصطلاح حقوقی، شهادت یعنی انتقال حقیقت یک امر از سوی فردی که آن را مشاهده کرده یا در مورد آن اطلاع دارد، به دادگاه یا قاضی به شکلی که با ادای سوگند و التزام به راستگوئی انجام می‌شود.

فردی که شهادت می‌دهد، اگر در مورد وقوع یک امر در گذشته یا حال، با اطلاعات مشاهده شده یا شنیده شده از اتفاقات، خبر می‌دهد، او را گواه یا شاهد می‌نامند.

امری که در مورد آن شهادت داده می‌شود، به عنوان موضوع مشهود به نام گرفته می‌شود و فردی که شهادتی به نفع او ارائه می‌دهد، به عنوان شاهد مشهوله شناخته می‌شود، و کسی که شهادت به ضرر اوست، با عنوان شاهد مشهود علیه یا مشهود علیه نامیده می‌شود.

اگر میخواهید بدانید که مجازات شهادت کذب چیست اینجا کلیک کنید .

شرایط شاهد

شرایط شاهد برای اثبات جرم شرب خمر چیست؟

“بر اساس ماده ۱۵۵ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، یک شاهد باید دارای شرایط زیر باشد:

۱- بلوغ
۲- عقل
۳- ایمان (اسلام)
۴- طهارت مولد (ولد الزنا نباشد)
۵- عدالت
۶- عدم داشتن انتفاع شخصی برای شاهد یا رفع ضرر از وی
۷- عدم وجود دشمنی دنیوی بین شاهد و طرفین دعوا
۸- عدم اشتغال به تکدی و ولگردی.

ماده ۱۷۱ قانون مجازات اسلامی بیان می‌کند:

«در صورتی که یکی از دو مرد عادل شهادت دهد که شخصی شراب خورده و دیگری شهادت دهد که او شراب قی کرده است، حد مورد نظر بر او اثبات می‌شود.»

مفاد این ماده در مورد اختلاف در نوع شهادت است و به دو شاهد نسبت به یک امر شرب خمر اشاره دارد.

اگر دو شاهد هم‌چنان شهادت دهند که فرد خاصی شراب را قی کرده، حد خمر برای آن شخص ثابت می‌شود. زیرا قی کردن شراب نشان‌دهنده نوشیدن شراب است.

تذکر:

این ماده را نمی‌توان به موارد دیگر تعمیم داد، به عنوان مثال اگر یک شاهد بگوید که بوی شراب را از دهان متهم استشمام کرده و دیگری شهادت دهد که متهم شراب خورده، حد ثابت نمی‌شود.

هرچند ممکن است این دو شهادت دلیل بوی شراب از دهان فرد باشد که نشان دهنده نوشیدن شراب است، اما تفسیر قانون به نفع متهم تنگنا می‌باشد.”

وحدت در شهادت

“ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی تاکید می‌کند که در شهادت مرتبط با شرب مسکر، تفصیل زمان یا مکان و موارد مشابه بین دو شاهد لازم است.

اما اگر یکی از شهود به شرب شراب مسکر به صورت عمده و دیگری به شرب یک نوع خاص از آن اشاره کند، حد خمر برای فرد مورد نظر قطعی خواهد بود.

این قسمت از قانون نشان می‌دهد که جزئیات بسیار دقیق در بیان شهادت لازم نیست، زیرا شهادت به شرب مسکر به طور کلی قابل قبول است.

اما اگر اختلافات در جزئیات شهادت بوجود آید مانند بیان مواقع یا جاهای مختلف شرب شراب.

مانند ادعای یکی از شهود که: «فلانی در مقهای آشامید» و دیگری اظهار کند: «او در خانه آشامید» یا بیان اقرار یکی از آنها که: «او با علم به حکم، آشامید» و دیگری اظهار کند: «او از روی جهل آشامید» و یا اختلافات دیگر در بیان شهادت پیش آید، حد معین نمی‌شود.”

روش اثبات جرم شرب خمر

اعتبار اقرار یا شهادت

شهادت یا اقرار در جرم شرب خمر چیست ؟

“شهادت یا اقرار در جرایم مرتبط با شرب مسکر فقط در صورتی موجب اثبات جرم می‌شود که احتمال عقلانیت در بین متهم وجود نداشته باشد، به شرطی که عامل‌هایی مانند جهل به حکم یا موضوع، اجبار، جنون و عدم بلوغ حاضر نباشند.

به همین دلیل، دادگاه موظف است در صورت حدس زدن وجود احتمال عقلانیت را، برای بررسی دقیق‌تر این مسئله تحقیقاتی انجام دهد.

اصطلاح ‘احتمال عقلانیت’ اشاره دارد به فقدان شرایط عقلانیت که در این مورد می‌تواند شامل جهل به حکم یا موضوع، اجبار و تنش زیاد، جنون و عدم بلوغ باشد.

به این ترتیب، دادگاه نمی‌تواند هر گونه عذری که در قانون مشخص نشده باشد را به عنوان عذر موجه در نظر بگیرد و برای بررسی آن، تحقیقات را آغاز کند.

باید یادآور شد که حکم مندرج در ماده ۱۷۳ قانون مجازات اسلامی مربوط به اقرار و شهادت است و اگرچه قاضی علم به مسکر بودن متهم را داشته باشد، اما هرگاه احتمال عقلانیت بر معذور بودن او مطرح شود، حد مشخص نخواهد شد.”

وکیل شرب خمر

علم قاضی

“علم در لغت به معنای دانستن و دانش است، و در اصطلاح فقهی به معنای اطمینان است که گاهاً علم عادی نیز نامیده می‌شود.

علم عادی، دانشی است که بیشتر افراد جامعه اغلب آن را در نظر نمی‌گیرند.

از علم قاضی به عنوان یکی از دلایل اثبات شرب خمر در قانون مجازات اسلامی صراحتاً ذکر نشده است، اما می‌توان از مواد ۱۰۵ و ۱۲۰ این قانون برداشت کرد که علم قاضی یکی از دلایل اثبات جرم است که به هر جرمی اختصاص ندارد و حتی ممکن است شامل تعزیرات نیز باشد.

فقها هم این موضوع را پذیرفته‌اند و آن را برای همه جرائم تصویب کرده‌اند.

قاضی موظف است مستندات و اطلاعات مربوط به علم خود را در حکم خود ذکر کند.”

 

زهرا زارعی بهترین وکیل خانواده در شیراز

زهرا زارعی هستم وکیل پایه یک دادگستری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با 6 سال سابقه در امر وکالت . تمام تلاشم این بوده که بتونم تمام مردم عزیزم رو با مسائل خرد و کلان حقوقی آگاه کنم تا بتونن خیلی هوشمند و آگاهانه با وقایع پیرامون خودشون مواجه بشن .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست عزیز از اینکه ما را با نظر زیبای خود یاری میکنید سپاسگزاریمx