مالیات بر ارث

اگر دوست دارین صفر تا صد مالیات بر ارث رو بدونید پس این مقاله رو از دست ندین و با ما همراه باشید . امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت ببرید.

اگر ورثه قصد داشته باشند اموال را تقسیم کند  یا انتقال دهند باید مالیات بر ارث پرداخت کنند در حقیقت تا زمانی که این دین قانونی پرداخت نشود امکان تقسیم یا انتقال وجود ندارد. در این موارد بهترین روش صلح کردن است چرا که وقتی مالی به فرزند صلح میشود در واقع مالکیت برای فرزند بوجود می آید.

اما حق انتفاع تا آخر عمر باقی می ماند پس وقتی صلح انجام می گیرد دیگر مالکیتی برای ورثه باقی نمی ماند و مال مورد نظر جز ترکه محسوب نمی شود تا بعد از حیات مالیاتی بر روی آن قرار بگیرد.در این صورت فرزند میتواند هر تصمیمی در مورد اموال بگیرد بدون اینکه مالیات بر ارث پرداخت کند.

ما به شما پیشنهاد میکنیم حتما مقاله تفاوت صلح عمری با وصیت نامه را مطالعه کنید .(میانگین زمان مطالعه این مقاله 2 دقیقه )

توضیح صفر تا صد مالیات بر ارث

اموال و داراییهای مشمول مالیات بر ارث:

کلیه اموال و دارایی های به جای مانده از متوفی در داخل یا خارج از ایران، مطابق ماده 17 قانون مالیاتهای مستقیم (اصلاحی 1394/04/31) مشمول مالیات بر ارث خواهد شد . این اموال شامل حساب ها و سپرده های بانکی، اوراق مشارکت، و حتی سودهای متعلق به آنها تا تاریخ انتقال به نام وارث ها ،کلیه سهام ها و سهم الشرکه و حق تقدم، حق الاختراع و حق الامتیازات از جمله امتیاز آب، برق، گاز، خط تلفن ثابت، خط تلفن همراه، انواع وسایل نقیله موتوری اعم از زمینی، هوایی، دریایی، کلیه املاک با کاربری مسکونی، اداری، تجاری یا صنعتی می باشد.

اگر دوست دارید بدونید به چه چیزی ارث گفته میشه حتما روی این لینک کلیک کنید(میانگین زمان مطالعه این مقاله 1 دقیقه )

اموال غیرمشمول مالیات بر ارث را نام ببرید؟

اموال و دارایی‌های غیرمشمول مالیات ارث شامل وجوه بازنشستگی متوفی و وظیفه و هم‌چنین پس‌انداز خدمت و مزایای پایان خدمت می باشد. از طرف دیگر، مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی‌های استحقاقی استفاده‌ نشده از جمله اموال غیرمشمول مالیات ارث می باشد.

بیمه‌های اجتماعی و وجوه پرداخت‌ شده توسط مؤسسات بیمه و یا بیمه‌گزار و کارفرما از جمله بیمه‌های عمر، خسارت فوت، دیه و غیره که به‌ طور یک جا و یا مستمر به وارث پرداخت می‌شود و اموالی که به مؤسسات دولتی وقف می شود نیز از جمله دارایی‌های غیرمشمول مالیات ارث هستند. اثاث منزل مسکونی و محل سکونت متوفی نیز مشمول مالیات ارث نمی شود.

طبقه‌بندی وارث چیست؟

مطابق ماده ۱۸ قانون مالیات‌های مستقیم، وراث قابل طبقه‌ بندی به ۳ دسته می باشند. مطابق این ماده قانونی، وراث طبقه اول عبارت‌اند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد فرد متوفی.

وراث طبقه‌ ۲ شامل: اجداد متوفی، برادر وی، خواهر و اولاد آن‌هامی باشد.. مطابق این ماده قانونی، وراث طبقه سوم نیز عبارت‌اند از عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن‌ها می باشد.

بر ارث

نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است؟

در حال حاضر نرخ مالیات بر ارث برای انواع مختلف دارایی‌ها از قبیل ملک مسکونی، مغازه، خودرو، حساب بانکی و … متفاوت است. بر خلاف گذشته که تعداد ورثه در تعیین مبلغ مالیات تاثیرگذار بودند و برای هر ورثه نیز معافیتی در نظر گرفته خواهد شد. با اصلاح قانون برای اشخاص فوت شده از 1395/1/1 به بعد بدون در نظر گرفتن تعداد ورثه و هیچ گونه معافیت به نرخ های جداگانه محاسبه می گردد.

برای محاسبه میزان مالیات ارث لازم است در ابتدا طبقه‌های وارثان در نظر گرفته شود. لازم است این نکته را در نظر داشته باشیم که میزان مالیات بر ارث وراث طبقه اول از سپرده‌های مجاز بانکی متوفی، ۳% و از سهام بورسی وی 75% است. میزان مالیات بر ارث وراث این طبقه از سهام غیر بورسی فرد فوت‌ شده، ۶% و نسبت به سایر اموال حق‌ الامتیاز متوفی، ۱۰% می باشد.

وراث این طبقه نسبت به املاک متوفی ۷٫۵% ارزش معاملاتی سهم‌ پرداخت مالیات دارند و حق واگذاری و سرقفلی آن‌ها ۳% ارزش روز املاک با کاربری تجاری است.وراث طبقه اول هم‌چنین نسبت به وسایل نقلیه فرد فوت‌ شده ۲% ، سهم‌ پرداخت مالیات دارند.

این در حالی می باشد، که وراث طبقه دوم نسبت به سپرده‌های مجاز بانکی متوفی، ۶% سهم پرداخت مالیات را خواهند داشت ،و میزان مالیات ارث آن‌ها از سهام بورسی متوفی ۱٫۵% می باشد، وراث این طبقه نسبت به سهام غیر بورسی متوفی، ۱۲% و نسبت به اموال حق‌الامتیاز وی ۲۰% سهم پرداخت مالیات دارند. وارثان طبقه‌ دوم فرد متوفی، نسبت‌ به املاک وی ۱۵% ارزش معاملاتی سهم‌ پرداخت مالیات دارند و میزان مالیات ارث حق واگذاری و سرقفلی آن‌ها ۶% می باشد.

افراد این طبقه نسبت به وسائل نقلیه متوفی، ۴% سهم مالیات دارند. وراث طبقه سوم فرد فوت‌ شده، نسبت‌ به سپرده‌های مجاز بانکی وی، ۱۲% و نسبت‌ به سهام بورسی متوفی، ۳% سهم مالیات ارث را خواهند داشت. میزان مالیات بر ارث وارثان این طبقه از سهام غیر بورسی متوفی، ۲۴% است. به این افراد، نسبت‌ به اموال حق‌الامتیاز فوت‌ شده ۴۰% مالیات ارث خواهد رسید.

از املاک متوفی ۳۰% ارزش معاملاتی سهم مالیات ارث به افراد طبقه سوم خواهد رسید. هم‌چنین میزان سهم مالیات بر ارث وراث این طبقه از حق واگذاری و سرقفلی متوفی، ۱۲% و از وسائل نقلیه وی ۸% می باشد.. به‌ طور کلی می‌توان گفت هر چه نسبت وارث مورد نظر با فرد فوت‌ شده نزدیک‌تر باشد وی باید مالیات بر ارث کم‌تری را پرداخت نماید و به‌ همین‌ ترتیب هر چه نسبت ورثه از فرد فوت‌ شده، دورتر باشد میزان مالیات بر ارث وی نیز بیشتر خواهد شد.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارث چه زمانی می باشد؟

مطابق با ماده ۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم، وارث و یا وارثین متوفی یا ولی و یا امین و نماینده قانونی آن‌ها، باید به‌ منظور کسر هزینه‌های دفن و کفن در حدود قواعد شرعی، ظرف مدت‌زمان یک‌سال پس‌ از تاریخ فوت متوفی اظهارنامه‌ مالیات بر ارث ای شامل تمامی اموال و دارایی‌های به‌ جا مانده از فرد فوت‌ شده با مشخص کردن ارزش روز، زمان فوت، تصریح مطالبات و بدهی‌های متوفی، مطابق با فرم و نمونه مخصوصی که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور فراهم می‌شود تسلیم این سازمان می نمایند.

مطابق با قانون در صورتی‌ که وراث تا مدت‌زمان تعیین‌ شده این اظهارنامه را تسلیم سازمان امور مالیاتی نکنند به‌ صورت رسمی، جریمه‌ای شامل حال آن‌ها نمی شود. اما در چنین شرایطی، هزینه‌های کفن و دفن متوفی و هم‌چنین بدهی‌های وی از معافیت مالیات بر ارث خارج می شوند..

بر ارث 3 1

مهلت پرداخت مالیات بر ارث چه زمانی می باشد؟

مطابق با قانون لازم است ظرف مدت ۶ ماه پس‌ از فوت متوفی اقدامات لازم برای دریافت نمودن گواهی انحصار وراثت از طرف وراث قانونی وی انجام خواهد شد. در صورتی‌ که وراث متوفی اقدامات مورد نیاز برای انحصار وراثت را انجام ندهند میزان جریمه‌ انحصار وراثت از طرف اداره دارایی برای آن‌ها مشخص خواهد شد .

در این‌ صورت جریمه‌ای معادل ده‌ درصد مالیات ارث شامل حال آن‌ها می شود. پرداخت مالیات بر ارث پس‌ از مدت‌زمان ۶ ماه، باعث می‌شود تا جریمه‌ای معادل ۲/۵% مالیات به‌ازای هر ماه به وراث تعلق بگیرد. از طرف دیگر در چنین شرایطی دفاتر اسناد رسمی در زمان‌هایی که قصد دارند تقسیم نامه و یا هر گونه معامله وراث در زمینه اموال و دارایی‌های به‌ جا مانده از متوفی را ثبت نمایند لازم است در ابتدا گواهی‌نامه اداره امور مالیاتی را مبنی بر عدم شمول مالیات و یا پرداخت آن و یا تضمین لازم برای پرداخت آن را مطالبه نمایند.

در غیر این صورت و قبل‌ از ارائه این گواهینامه نمی‌توانند هیچ‌گونه سندی را به ثبت برسانند. از طرف دیگر در چنین مواقعی، جریمه تأخیر در پرداخت مالیات ارث مطرح می شود. این جریمه معادل ۵% از ارزش اموال متوفی است که باید به وسیله وراث پرداخت شود. لازم به ذکر است که در صورتی‌ که وراث، گواهی‌نامه انحصار وراثت را دریافت نموده باشد، اما مالیات بر ارث را پرداخت نکرده باشد، اداره مالیات به‌ ازای هر یک ماه تاخیر، ۵٫۲% مبلغ مالیات را به‌ عنوان جریمه برای آنان در نظر میگیرد

مراحل و شرح اقدامات صدور گواهی مالیات بر ارث

برای صدور گواهی مالیات بر ارث لازم است یکی ازوراث یا وکیل یا نماینده قانونی آنها به اداره امور مالیاتی که آخرین اقامتگاه قانونی متوفی در محدوده آن بوده‌ است مراجعه نمایند، و مراحل زیر را به ترتیب طی کنید .

  • دستور ارجاع و اقدام توسط رئیس گروه مالیاتی
  • ثبت اظهارنامه در سیستم مکانیزه ارث
  • ارجاع به واحد مالیات بر ارث توسط رئیس گروه مالیاتی
  • تشکیل پرونده ارث توسط کاردان یا کارشناس مالیاتی
  • بررسی اظهارنامه و کنترل تکمیل بودن مدارک ضمیمه توسط کاردان/کارشناس/کارشناس ارشد مالیاتی
  • ثبت فرم اطلاعات ورودی در سامانه ثبت اظهارنامه ارث
  • اخذ کد هویتی متوفی و شماره ثبت اظهارنامه در سامانه ثبت اظهارنامه ارث
  • تسلیم گواهی حصر وراثت توسط وراث و درخواست مفاصا حساب ارث توسط مودی به واحد مالیاتی
  • رسیدگی به ماترک متوفی توسط کارشناس ارشد مالیاتی و کسب تاییدیه های دارائی و بدهی ها از طریق استعلام های صادره و تایید توسط رئیس گروه مالیاتی
  • صدور گزارش محاسبه ماترک و مالیات از طریق سیستم و ارائه به رئیس گروه مالیاتی
  • صدور برگ تشخیص و مطالبه مالیات بر ارث پس از اظهارنظر رئیس گروه مالیاتی
  • ابلاغ برگ مطالبه مالیات به وراث قانونی
  • صدور برگ قطعی و پرداخت مالیات توسط مودی
  • صدور مفاصا حساب مالیات بر ارث می باشند.
naadcontact

مالیات بر ارث چه زمانی باید پرداخت شود ؟

زمانی که ورثه قصد داشته باشند اموال را تقسیم کند  یا انتقال دهند

وارث چند نوع می باشد ؟

3 نوع —طبقه اول عبارت‌اند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد فرد متوفی.
وراث طبقه‌ ۲ شامل: اجداد متوفی، برادر وی، خواهر و اولاد آن‌هامی باشد.. مطابق این ماده قانونی، وراث طبقه سوم نیز عبارت‌اند از عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن‌ها می باشد.

مهلت پرداخت مالیات بر ارث چه زمانی می باشد ؟

مدت ۶ ماه پس‌ از فوت متوفی

زهرا زارعی بهترین وکیل خانواده در شیراز

زهرا زارعی هستم وکیل پایه یک دادگستری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با 6 سال سابقه در امر وکالت . تمام تلاشم این بوده که بتونم تمام مردم عزیزم رو با مسائل خرد و کلان حقوقی آگاه کنم تا بتونن خیلی هوشمند و آگاهانه با وقایع پیرامون خودشون مواجه بشن .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست عزیز از اینکه ما را با نظر زیبای خود یاری میکنید سپاسگزاریمx