ارزش شهادت زن چقدر است

ارزش شهادت زن چقدر است

شهادت در دادگاه به معنای حضور شخصی غیر از اصحاب دعوا در مقام قضایی برای ارائه اطلاعات حقوقی یا کیفری است. این شهادت می تواند مستقیم یا غیر مستقیم باشد.

شهادت مستقیم به طور مستقیم و بدون واسطه حقیقت وضعیت را توضیح می دهد، در حالی که شهادت غیر مستقیم به شکل اسناد یا اظهارات دیگری است که تأثیر مستقیم در رسیدن به حقیقت و حکمت دعوا دارند.

انواع شهادت شامل شهادت حقیقی، شهادت مکمل، شهادت علیه، شهادت تحقیقی، شهادت بر اساس علم و تجربه، شهادت بر اساس عقل و شهادت بر اساس قدرت قضایی هستند.

در قانون مجازات اسلامی شهادت عبارت از اخبار شخصی غیر از طرفین دعوی به وقوع یا عدم وقوع جرم توسط متهم یا هر امر دیگری نزد مقام قضائی است. انتخاب و استفاده درست از گواهیها نیازمند توجه به منشأ، قابلیت اعتماد و روش تأیید آنها است.

شرایط شاهد شامل بلوغ، عقل، عدالت، ایمان و طهارت و بیانات مجنون و اشخاصی که به سن بلوغ نرسیده اند، قابل اطمینان نیست. در دادگاه، انواع شهادت برای شهود عبارتند از:

شهادت مستقیم: ارائه اطلاعاتی که به طور مستقیم و بدون واسطه وضعیت واقعی را توضیح می‌دهد.

شهادت حقیقی : شهادتی که به طور مستقیم و بدون واسطه وضعیت واقعی را بهتر و دقیقتر توضیح می‌دهد.

شهادت مکمل: شهادتی که توسط شاهدان دیگر تأیید می‌شود و به عنوان تکمیلی برای دیگر شواهد عمل می‌کند. این انواع شهادت در دادگاه برای شهود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای اینکه بدانیم ارزش شهادت زن دقیقا چقدر است و باید چند نکته را در نظر بگیریم. به استناد ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی و متون فقهی ارزش شهادت زن در سه سطح قابل بررسی است:

امور مالی، امور غیر مالی و امور مروبط به زنان

-1امور غیر مالی در اموری مانند قتل و غیره که ماهیتی غیر مالی دارند شهادت زنان نمی تواند دلیل اثبات آنها باشد و قاضی نمی تواند به استناد آن رای ایی صادر کند و حتما شهادت دو مرد لازم است.

-2 امور مالی این امور با شهادت دو مرد یا شهادت يك مرد و دوزن قابل اثبات هستند، پس در قراردادها هیچ گاه تا حد امکان شاهد زن نباشد یا اگر هستند حتما بايد يك مرد و دوزن به عنوان شاهد قرارداد را امضا کنند.

-3در امور مربوط به زنان مانند بکارت دختر شاهدین می توانند چهار زن یا دوزن و يك مرد یا دو مرد باشند و تنها در این امور تمام شهود می توانند زن باشند اما با دو برابر تعداد یعنی به ازای هر مرد دو زن شاهد لازم هستند.

ارزش شهادت زن چقدر است

گرفتن حق و حقوق در دادگاه از راه صحیح آن سطح دانش، ادبیات و مهارت بالایی را طلب میکند. وکلای ما در موسسه حقوقی ناد واقع در شهر شیراز با دانش تخصصی و به پشتوانه سالها تجربه، توانایی بالایی در دفاع از حق و حقوق شما خواهند داشت و به بهترین شکل در خصوص نحوه تنظیم دادخواست با شما همراه خواهند بود.

بهترین وکیل حقوقی در شهر شیراز

سرکار خانم زهرا زارعی، جناب آقای دکتر هادی روان و سرکار خانم افسانه برزگر، از حرفه‌ای ترین وکلای حقوقی در شیراز بوده که دارای سابقه بسیار درخشان در دعاوی حقوقی هستند. اگر هدف شما دریافت بهترین رای دادگاه برای پرونده حقوقی خود هستید پس وقت را از دست ندهید و با حرفه ای ترین وکلای حقوقی در شیراز ارتباط برقرار کنید.

با مراجعه به وبسایت موسسه ناد با بهترین وکلای حقوقی در شیراز در خصوص نحوه تنظیم دادخواست های مختلف و همچنین موضوعات حقوقی دیگر مشاوره حقوقی رایگان دریافت کنید.

ارزش شهادت زن چقدر است

زهرا زارعی بهترین وکیل خانواده در شیراز

زهرا زارعی هستم وکیل پایه یک دادگستری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با 6 سال سابقه در امر وکالت . تمام تلاشم این بوده که بتونم تمام مردم عزیزم رو با مسائل خرد و کلان حقوقی آگاه کنم تا بتونن خیلی هوشمند و آگاهانه با وقایع پیرامون خودشون مواجه بشن .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست عزیز از اینکه ما را با نظر زیبای خود یاری میکنید سپاسگزاریمx