جرم تهمت و افترا و مجازات آن

جرم تهمت و افترا و مجازات آن

در این مقاله ما قصد داریم شما را با جرم تهمت و افترا آشنا کنیم و بیان کنیم که جرم تهمت و افترا چند نوع می باشد و مجازات جرم تهمت و افترا چیست .

“در اصطلاح حقوقی، افترا به معنای انتساب اقدامات ناپسند، ناسزا یا دروغین به شخصی می‌باشد. در واقع جرم تهمت و افترا شامل اظهار نظرها یا ادعاهای نادرست یا نادرست واقعیت به مردم درباره شخصی خاص است، که ممکن است به آسیب رساندن به اعتبار یا محبوبیت آن شخص منتهی شود. در واقع این اظهارات می‌توانند به ناموس، اعتبار و حیثیت فرد مورد تاثیر قرار گیرند.”

جرم تهمت و افترا به عنوان جرایمی علیه اشخاص شناخته می‌شوند که معمولاً در اجتماع به وفور رخ می‌دهند. حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی نیز این اقدامات را گسترش داده است.”

“جرم تهمت و افترا نوعی رفتار ناپسند است که به خوشبینی قانون به‌طور خوشبینانه پیش‌بینی شده و برای دفاع از ارزش‌های اخلاقی، تعیین مجازات برای آنها انجام شده است. در این مقاله، قصد داریم تا با مفهوم جرم تهمت و افترا و مجازات آن آشنا شوید.”

جرم تهمت و افترا

منظور از جرم تهمت و افترا چیست؟

در معنای حقوقی، افترا به معنای نسبت دادن دروغ و کذب به کسی، ارتکاب تهمت و اسناد خیانت به فرد است. در لغت‌نامه دهخدا آمده است که افترا، توهین و تهمت ناحق و خلاف واقع به یک شخص است. بهتان و تهمت، به شخصی ارتکاب جرم نادرست نسبت دادن است.

تعریف افترا به معنای نسبت دادن یک عمل یا وضعیت نادرست، نامناسب و غیر واقعی به یک فرد است که امکان اثبات صحت آن وجود ندارد. افترا به معنای نسبت دادن چیزی که به تبعیض قانون جرم تلقی می‌شود به یک شخص، بیان شده است.

نسبت دادن کلمات، اعمال یا ویژگی‌های نادرست و نامناسب به دیگران، که منجر به تخریب شخصیت آنان می‌شود، جرمی غیر قابل بخشش و یکی از گناهان بزرگ زبانی است. برخی موارد این نوع عمل به عنوان جرم شناخته شده و تحت مجازاتی چون حد و تعزیر قرار می‌گیرد. از دیدگاه اسلام، حتی اگر افترا از باور یک فرد نشأت گرفته باشد، اجازه داده نمی‌شود؛

زیرا تا زمانی که مدرک‌های قوی برای اثبات آن وجود نداشته باشد، اظهار هرگونه سخن یا اقدام نادرست و نادرستی به کسی، عملی ضد اخلاقی، گناهی غیر قابل بخشش و گاهاً جرم قانونی است که تبعات حقوقی و جزایی را به همراه دارد.

انواع افترا

افترای شفاهی

افترای کتبی

افترای ساده

 

افترا از سه نوع اصلی به شرح زیر است:
– **افترای قولی**:زمانیکه در یکی از جوامع، رسانه‌ها و یا اوراق چاپی افترا به صورت لفظی صورت گیرد و جرمی به فردی نسبت داده شود افترا قولی گفته می‌شود.

یکی دیگر از اشکال افترای قولی، افترای رسانه ای است: به این معنی که اگر افترا در رسانه ای نوشتاری مانند؛ نامه، مقاله، روزنامه، صداهای ضبط شده، تصویرهای گرافیکی ،ایمیل و یا رادیو و تلویزیون انجام شود به صورت افترای رسانه‌ایی خوانده می‌شود.

– **افترای فعلی**:

زمانی که شخصی به قصد اتهام فرد دیگری، ابزارها یا موادی را در محل زندگی، محل کار یا جیب لباس او قرار دهد، که این موارد سبب تعقیب جزایی شخص مورد اتهام شود، این عمل به عنوان افترای فعلی شناخته می‌شود.

نکته1: اگر افترا به صورت شفاهی اتفاق افتاده باشد، فرد متاثر باید لطمات و صدمات وارده به آبرو و اعتبار خود را ثابت کند، زیرا این نوع صدمات به طور کلی پایدار و دائمی نیستند.

هنگامی که فرد از طریق رسانه‌ها مورد افترا قرار گیرد، صدمات وارده به اعتبار او به لحاظ قانونی مشخص است و دادگاه می‌تواند در این زمینه حکم صادر کند بدون نیاز به ثابت کردن صدمات متاثر.

نکته2: زمانی که جرم افترایی از طریق رسانه‌ها رواج پیدا کند، باید توسط هیئت منصفه مورد رسیدگی قرار گیرد.

به طور معمول، در هیئت منصفه باید نمایندگانی از عموم و رسانه‌ها حضور داشته باشند و یک تشکیل قشری با دیدگاه‌های مختلف، از جمله دیدگاه‌های سیاسی، در هیئت منصفه حاضر باشد.

-**افترای ساده**:

وقتی کسی اظهارات یا ادعاهایی را به وضوح نسبت به فرد دیگری اعمال کند یا در حضور عموم مطرح کند، قانوناً این عمل به عنوان جرم افترا و تهمت شناخته می‌شود.

عملی که از حقیقت مغایرت داشته باشد و فرد متهم نتواند به اثبات صحت آن براساس اسناد و مدارک بپردازد، به جز مواردی که محکومیت به حد است، به مجازات 1 ماه حبس و 74 ضربه شلاق یا یکی از این دو محکوم خواهد شد.
منبع:

نکته3: زمانی که اظهارات منتشر شده به هدف افشای فحشا و اشاعه ناپسندی‌ها باشد به نحوی که متهم قادر باشد صحت ادعا را با استناد به اسناد ثابت کند، فرد متهم به جرم افترا و تهمت محکوم خواهد شد.

جرم تهمت و افترا (1)

مجازات جرم تهمت و افترا

در قوانین جرم تهمت و افترا دو ماده ۶۹۷ و ۶۹۸ از قانون مجازات اسلامی بیان می‌کنند که:

– **ماده ۶۹۷**: تعیین مجازات برای افرادی که از اسناد ناروا و ناصحیحی برای دیگران استفاده می‌کنند و نمی‌توانند صحت آن اسناد را ثابت کنند. این ماده تعیین حد جرم و مجازات مخصوص برای افرادی است که اموری را بی‌اساس به دیگران نسبت می‌دهند.

– **ماده ۶۹۸**: افرادی که قصد ایجاد آسیب یا ناراحتی عمومی را با اظهارات نادرست یا کذب از طریق نامه‌ها، اوراق چاپی یا مراسلات داشته باشند، با مجازاتی محکوم می‌شوند. این ماده همچنین مشخص می‌کند که این افراد با انتشار اظهارات نادرست و غیرحقیقی سعی در تحریک اذهان عمومی یا مقامات رسمی دارند.

طبق مواد ۶۹۹ و ۷۰۰ از قانون مجازات اسلامی، تعیین مجازات برای افرادی که از ابزارهای مختلف به شکل‌هایی مانند اظهارات هجوی، تشهیر یا نسبت دادن اشیاء یا ادوات جرمی به دیگران به منظور آسیب رساندن به آن‌ها بدون داشتن اطلاع یا برائت آن شخصان، مشخص شده است:

– **ماده ۶۹۹**: افرادی که با هدف متهم کردن دیگران یا ایجاد سوء تصور عمومی، ادوات جرمی یا اشیاءی را در محلی قرار دهند و در نتیجه این عمل، شخصی به اتهام محاکمه شود یا تعقیب گردد، پس از اثبات برائت او، مجازات حبس یا شلاق می‌پذیرد.

– **ماده ۷۰۰**: هر کسی که به شکل‌های مختلف از قبیل نثر و نظم شفاهی یا کتبی شخصی را هجو کند و اظهاراتی منتشر کند که منجر به توهین شدید شود، به حبس از یک تا شش ماه محکوم می‌شود.

تا این قسمت از مقاله شما آموختید که جرم تهمت و افترا چیست و انواع جرم تهمت و افترا کدامند و مجازات جرم تهمت و افترا چیست .

در ادامه تعدادی از نمونه های شکواییه و رای بدوی و تجدید نظر برای پرونده مربوط به جرم تهمت و افترا برای شما به نمایش گذاشته شده است .

نمونه شکواییه جرم تهمت و افترا نسبت به طرح اتهام در دادسرا

با احترام،

موضوع: استدعای تعقیب و مجازات برخی ادعاهای زورآورانه

با احترام اعلام می‌شود:

زیرامضاء، مفاد طلب از جانب مشتکی عنه و بر اساس مدارک و ادله مربوطه، مجروح ادعاهای زورآورانه و نادرست را به عنوان افترا به نام مراجع مختلف، شامل پرونده‌ی شماره ……… شعبه ……… دادسرای ……… را به دفتر آن عالی دادگاه تقدیم می‌کنم. با توجه به برائت کامل از ادعاهای مورد نظر و اظهارات کاذبانه مشتکی عنه، تقاضا برای اتخاذ تدابیر قانونی برای تعقیب و مجازات او مطابق مقررات قانونی مرتبط دارم.

متشکرم که این موضوع را جدی در نظر می‌گیرید و با بررسی دقیق مدارک ارائه شده، در جهت تقدیر مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

خطاب به:

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …………..

مرجع محترم قضایی ……………..

با احترام،
[نام و امضاء شاکی]

با سلام و عرض ادب ، احتراما به استحضار می‌رساند:

متهم محترم معتقد است که مشتکی عنه اقدام به ارسال ایمیل‌های متعدد به شرکت‌های معامله متهم می‌کند. این ایمیل‌ها حاوی اظهاراتی نادرست در مورد متهم است و باعث جلب توجه به دعاوی متعددی در تهران شده است. متهم معتقد است که این ادعاها تماماً دروغ بوده و نشر کاذب و افترا است. متهم درخواست کرده که مشتکی عنه بر اساس مواد ۶۹۷ تا ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی محاکمه و مجازات شود به دلیل نشر کاذب و افترا و آسیب به حیثیت اجتماعی و تجاری او.

با احترام،
[نام و امضاء متهم]

جرم تهمت و افترا (2)

یک نمونه رای صادره در پرونده جرم تهمت و افترا

شماره دادنامه: ۹۳۰۹۹۷۰۲۲۲۷۰۰۳۲۳        مورخ: ۱۳۹۳/۰۳/۱۳

با احترام

رای دادگاه با توجه به شکایت آقای الف.ح. فرزند ی.، در مورد اتهام آقای الف.ف. فرزند ن. دایر بر افترا از طریق سرقت اثر ادبی (دوره چهارجلدی آموزش خوش نویسی) که تحت عنوان (ثبت اثر هنری ادبی متعلق به شاکی به نام خود) در پرونده کلاسه شماره بایگانی ۹۰۰۲۱۷ شعبه ۱۰۵۹ دادگاه عمومی جزایی تهران مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته است.

با توجه به مفاد کیفرخواست صادره، تصویر اوراق پرونده کلاسه ۹۰۰۹۹۸۲۶۸۷۴۰۰۰۸ شعبه ۱۰۵۹ دادگاه عمومی جزایی تهران، مفاد دادنامه‌های صادره در آن پرونده، مفاد گواهینامه قطعیت دادنامه، و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده، دادگاه مجرمیت متهم الف.ف. فرزند ن. را محرز و مستنداً به ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی به تحمل چهار ماه حبس تعزیری محکوم کرده است. این رای حضوری بوده و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان می‌باشد.

با احترام
[نام و امضاء دادگاه]

رای تجدید نظر

با احترام

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای م.س. به وکالت از آقای الف.ف. فرزند ن. نسبت به دادنامه شماره ۹۲۰۹۹۷۲۱۸۵۴۰۱۲۸۹ مورخ ۱۳۹۲/۱۲/۷ صادره از شعبه ۱۰۰۴ دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن تجدیدنظرخواه به تحمل چهار ماه حبس دایر بر افترا از طریق طرح شکایت مبنی بر سرقت اثر ادبی.

با توجه به محتویات موجود در پرونده و همچنین لایحه تجدیدنظرخواهی، مشخص است که تجدیدنظرخواه در اقدام به شکایت خود علیه تجدیدنظرخوانده، به دنبال اثبات حقی بوده که از شباهت اثر متنازع فیه با کتابت ایشان داشته و در یک مرحله کارشناسی، مورد تصدیق قرار گرفته، گرچه در مراحل بعدی کارشناسی این تطابق و شباهت با کتابت تجدیدنظرخوانده تایید نشده است.

با توجه به قوانین ارائه شده و محتوای پرونده، تجدیدنظرخواه در طرح شکایت خود واجد سوءنیت نمی‌باشد و دیگر محتوای پرونده احراز اینکه تجدیدنظرخواه در طرح شکایت به سوءنیت نمی‌انجامید، مشکل دارد.

بنا به بند اول از قسمت ب ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری، دادنامه تجدیدنظرخواهها باید قابل نقض باشد. بنابراین، با استناد به اصالت البرائه و اصل ۳۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند الف ماده ۱۷۷ قانون مارالذکر، رأی بر برائت تجدیدنظرخواه صادر می‌شود. این رای قطعی است.

با احترام
[نام و امضای دادگاه]

موسسه حقوقی نیک اندیشان آوای دادبان(ناد) تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از وکیلان حرفه‌ای و مشاوران حقوقی ماهر، شما را در تمام مراحل دعوای کیفریتان همراهی نماید. این موسسه با وکلائ پایه یک دادگستری و مشاورین با تجربه در خدمت شماست. شما می‌توانید سوالات و ابهامات حقوقی خود را مطرح کنید و از پاسخ‌های دقیق و صحیح اطمینان حاصل نمایید. در این موسسه، با کمک و همراهی وکیلان ماهر، دعوای کیفری خود را پیگیری کنید و بهترین نتیجه را بدست آورید.

سپاس از شما دوستان عزیز بابت مقاله جرم تهمت و افترا ، منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزیزان در مورد مقاله جرم تهمت و افترا هستیم.

 

 

 

 

زهرا زارعی بهترین وکیل خانواده در شیراز

زهرا زارعی هستم وکیل پایه یک دادگستری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با 6 سال سابقه در امر وکالت . تمام تلاشم این بوده که بتونم تمام مردم عزیزم رو با مسائل خرد و کلان حقوقی آگاه کنم تا بتونن خیلی هوشمند و آگاهانه با وقایع پیرامون خودشون مواجه بشن .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست عزیز از اینکه ما را با نظر زیبای خود یاری میکنید سپاسگزاریمx