طلاق توافقی چیست و چقدر طول میکشد ؟

طلاق توافقی چیست و مراحل آن چیست و چقدر طول میکشد ؟

برای اینکه بیاموزید طلاق توافقی چیست و مراحل طلاق توافقی چیست و طلاق توافقی چقدر طول میکشد و توافقنامه طلاق توافقی چیست پس ادامه این مقاله را از دست ندهید .

طلاق توافقی چیست ؟ در قوانین مدنی و حمایت خانواده، چندین روش برای انجام طلاق در نظر گرفته شده است.

برخی از این روش‌ها به درخواست مرد انجام می‌شوند، در حالی که بقیه به درخواست زن صورت می‌گیرند. بر اساس قانون ایران، حق طلاق بر عهده مرد است و به همین دلیل نیازی به ارائه دلیل برای طلاق از سوی مرد وجود ندارد.

در صورتی که زن درخواست طلاق را داشته باشد، می‌تواند از روش‌هایی مانند طلاق به استناد عسر و حرج، طلاق خلع، طلاق مبارات و… استفاده کند.

هر یک از این روش‌ها، چه به درخواست مرد و چه به درخواست زن، ممکن است مسائل و مشکلاتی را به همراه داشته باشند که کمترین تبعات آنها شامل طولانی شدن جریان طلاق و یا بار حقوق و تکالیف مالی مثل تنصیف دارایی برای مرد است.

فرایند طلاق ممکن است نیازمند مراجعه به دادگاه و ادارات و نهادهای مختلف مانند پزشکی قانونی، کلانتری و… باشد.

همچنین، ارائه اسناد و مدارک برای صدور رای طلاق، به ویژه اگر زن تمایل به طلاق داشته باشد، ممکن است باعث شود که زوجین متمایل به طلاق، به طلاق توافقی فکر کنند.

طلاق توافقی امتیازات فراوانی نسبت به سایر روش‌ها دارد:

1. **سرعت در صدور رای و صرفه‌جویی در زمان.**
2. **توافق نسبت به تمامی حقوق و تکالیف مالی و غیرمالی شامل مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و…**
3. **عدم نیاز به حضور زوجین در دادگاه.**
4. **امکان حذف نام همسر از شناسنامه (در صورت عدم وقوع نزدیکی).**

به این ترتیب، این نوع طلاق می‌تواند راه حلی سریعتر و کم‌هزینه‌تر برای جدا شدن زوجین باشد و اجازه دهد تا مسائل حقوقی و مالی را به صورت مطلوبی حل کنند.

تا این قسمت از مقاله شما آموختید که طلاق توافقی چیست و در ادامه به این خواهیم پرداخت که مراحل طلاق توافقی چیست و چقدر طول میکشد ، پس با ما همراه باشید .

طلاق توافقی چیست (4)

مراحل طلاق توافقی چیست؟

شما در این قسمت از مقاله خواهید آموخت که مراحل طلاق توافقی چیست .

“طلاق توافقی همانند سایر موارد حقوقی و قضایی دارای مراحل مختلفی است که باید با دقت و مراقبت انجام شود. بهتر است برای پیشبرد این مراحل، حتما از کمک یک وکیل متخصص در امور طلاق توافقی و دعاوی خانواده بهره برید.

این کمک به شما این امکان را می‌دهد که مراحل پیچیده طلاق توافقی را با دقت و بهینه به پایان برسانید. مراحل این نوع از طلاق عبارتند از:

1. ثبت درخواست طلاق توافقی:

برای آغاز جریان طلاق توافقی، نیاز است که ابتدا دادخواست مربوط به طلاق توافقی را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه و از آنجا به دادگاه مربوطه ارسال شود.

به عبارت دیگر، زوجین برای ثبت درخواست طلاق توافقی باید به دفاتر مربوطه مراجعه کرده و دادخواست خود را در دادگاه خانواده محل سکونت خود ثبت نمایند. اگرچه در شهرستان‌های بدون دادگاه خانواده، این درخواست باید در دادگاه عمومی ثبت گردد.”

2. ارجاع به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی:

ارجاع به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی به عنوان یکی از مراحل پیش‌روی زوجین در طلاق توافقی، اهمیت مخصوصی دارد و به منظور تسهیل و تسریع فرآیند طلاق توافقی تعیین شده است.

این ارجاع به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی به عنوان یک فرصت برای رسیدگی به مسائل خانوادگی و بهبود روابط زناشویی می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

اما در عین حال ممکن است طولانی شدن مراحل مشاوره به دلیل نیاز به زمان برای اجرای راهکارها و تاثیر آنها، برای زوجین یا حتی برای مسائل حقوقی و مالی، مشکلاتی ایجاد کند.

از آنجا که مراحل مشاوره معمولاً باید به دقت و به توافق زوجین انجام شود و هر جلسه مشاوره نیازمند زمان است، ممکن است طولانی شدن این فرآیند به معنای انتظار طولانی برای رسیدن به طلاق باشد.

اما این مراحل می‌توانند به زوجین فرصت دهند تا بهتر بفهمند که آیا طلاق واقعاً راه حل مناسبی برای آنها است یا خیر.

در نهایت، تصمیم گیری در مورد ادامه یا پایان دادن به رابطه زناشویی یک مسئله شخصی و حساس است و انجام مشاوره خانواده می‌تواند به زوجین کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرند و به دنبال راه حل‌های مناسب برای مسائل خود بگردند.

وکیل طلاق توافقی

3.  تنطیم توافقنامه طلاق توافقی

“یکی از مدارک حیاتی که باید در زمان حضور در دادگاه خانواده ارائه شود، توافقنامه طلاق توافقی است.

این توافقنامه یک سند حقوقی است که در آن، زوجین نسبت به تمامی حقوق مالی و غیرمالی مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل (حقوق برابر بازنشستگی) در طول زمان زندگی مشترک، حضانت و نفقه فرزندان و … تصمیم گیری و توافق می‌نمایند.

این توافق را زوجین در قالب یک سند که به آن امضا شده است، به دادگاه ارائه می‌دهند.

تنظیم توافقنامه طلاق یکی از مراحل پیچیده است که عدم دقت در آن می‌تواند عواقب غیرقابل جبرانی برای طرفین داشته باشد. بنابراین، برای این مرحله حتما باید از کمک یک وکیل طلاق توافقی متخصص در امور خانواده استفاده کرد.

این وکیل طلاق توافقی می‌تواند به شما کمک کند تا تمامی جوانب حقوقی و مالی مربوط به توافقنامه را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که هیچ نقصی در توافقنامه وجود ندارد.

 

4. ارجاع به پزشکی قانونی

یکی از مدارک مهم که باید در دادگاه ارائه شود، گواهی عدم بارداری زوجه است. برای این منظور، زن باید قبل از صدور رای طلاق به آزمایشگاه مراجعه کند و آزمایش بارداری را انجام دهد.

دادگاه برای این منظور یک نامه صادر می‌کند تا زوجه بتواند به آزمایشگاهی که توسط دادگاه مشخص می‌شود مراجعه کرده و گواهی عدم بارداری را اخذ کند. این موضوع مهم است زیرا می‌تواند در فرآیند تصمیم‌گیری دادگاه تأثیرگذار باشد.

در برخی موارد، زوجین ممکن است مدعی عدم دخول با یکدیگر باشند. به عبارت دیگر، زن و مرد ادعا می‌کنند که با یکدیگر نزدیکی جنسی نداشته‌اند و زن باکره است.

در چنین حالتی، علاوه بر صدور گواهی عدم بارداری، گواهی بکارت برای زن صادر می‌شود. این گواهی بکارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا اگر زوجین این گواهی را داشته باشند، می‌توانند درخواست حذف نام همسر از شناسنامه و صدور شناسنامه جدید و سفید را ارائه دهند.

طلاق توافقی چیست (2)

5. ارجاع پرونده به دادگاه

پس از اتمام مراحل مشاوره، اگر مسائل و مشکلات زوجین همچنان ادامه داشته و آنها اصرار به طلاق داشته باشند، مرکز مشاوره ممکن است اقدام به صدور گواهی عدم سازش برای زوجین نماید و پرونده را جهت ادامه فرآیند رسیدگی به دادگاه ارجاع دهد.

در دادگاه، پس از بررسی مجموعه مدارک ارائه شده و در صورت عدم وجود نقص در دادخواست طلاق، دادگاه به تعیین جلسه رسیدگی جهت صدور رای طلاق می‌پردازد.

این جلسه به‌منظور بررسی و شنیدن دلایل و مستندات مربوط به طلاق است و در نهایت، اگر دادگاه به این نتیجه برسد که شرایط لازم برای طلاق فراهم است، ممکن است رأی طلاق صادر کند.

6. صدور رای توسط دادگاه

در این مرحله، جلسه دادگاه تشکیل می‌شود و قاضی با بررسی تمامی مدارک و شنیدن اظهارات زوجین یا وکلا، اقدام به صدور رای عدم امکان سازش و طلاق توافقی می‌نماید.

اگر زوجین در دادگاه اقداماتی انجام دهند که نشانگر عدم اتفاق نظر درباره هر یک از حقوق و تکالیف قانونی آنها باشد، طلاق از وضعیت توافقی خارج می‌شود و دادگاه رای طلاق توافقی را صادر نخواهد کرد.

بنابراین، برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه می‌شود که از حضور یک وکیل طلاق توافقی متخصص و کارآمد در امور طلاق استفاده کنید. این کار می‌تواند کمک کند تا مسائل حقوقی بهتری مدیریت شود و در نتیجه، نیازی به حضور زوجین در دادگاه نباشد.

7. اسقاط حق تجدید نظر و فرجام خواهی:

یکی از نکات حیاتی در امور طلاق توافقی این است که باید به دقت تصریح شود که حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی در رای دادگاه اسقاط شود به منظور تسریع و صدور رای طلاق.

در صورتی که این حقوق که به موجب قوانین آئین دادرسی مدنی و قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ تایید شده اند، اسقاط نشوند،

اجرای رای طلاق و ثبت رسمی طلاق ممکن است برای مدت زمانی انتظار کشیده و مهلت‌های قانونی مربوط به تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی را انتظار کشیده، که این موضوع ممکن است طلاق را به حداقل ۴۰ روز به تأخیر بیندازد.

توصیه می‌شود که در توافقنامه طلاق توافقی و همچنین در رای دادگاه، این نکته را به دقت درج کنید تا بتوانید روند اجرای طلاق را تسریع داده و مانع تأخیرهای احتمالی در این فرآیند شوید.

8. اسقاط حق رجوع به ما بذل:

بله، در صورتی که در صدور رای طلاق توافقی توسط دادگاه دقت کافی صورت نگیرد، ممکن است زن بعد از طلاق توانایی داشته باشد که بر خلاف توافق مهریه خود را مطالبه کند.

در روند طلاق توافقی، زن معمولاً بخشی از مهریه و حقوق مالی خود را تسلیم می‌کند و شوهر همچنین به طلاق رضایت می‌دهد.

اگر این بخشیدن حقوق مالی، به خصوص مهریه، به صورت قانونی و دقیق صورت نگیرد، زن ممکن است تا مدتی پس از صدور حکم طلاق، از بخشش خود منصرف شده و مهریه را از شوهر سابق خود درخواست کند.

این امر نشان می‌دهد که اهمیت و حساسیت بالایی وجود دارد که ترتیبات مالی و حقوقی در توافقنامه طلاق به دقت و با رعایت قوانین و مقررات قانونی صورت گیرد، تا در آینده امکان برگشت از توافقات کاهش یابد.

جهت حفظ حقوق و مالی‌های مهریه تعهد شده و جلوگیری از امکان رجوع به ما بذل از سوی زن پس از طلاق، باید در توافقنامه طلاق و به ویژه در رای دادگاه، ذکر شود که زن از حق رجوع به ما بذل معاف و محروم شده و تصمیم می‌گیرد که دیگر این حق را ادعا نکند.

ضمناً، توصیه می‌شود حتماً با یک وکیل طلاق توافقی متخصص در امور خانواده مشورت کرده و اقدامات لازم را صورت دهید تا بعد از طلاق از مشکلات قانونی و مالی جلوگیری شود و حقوق شما به درستی حفظ شود.

9. مراجعه به دفاتر طلاق و جاری شدن صیغه طلاق:

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش و رای طلاق توسط دادگاه، زوجین باید در مهلت قانونی به دفاتر طلاق مراجعه کرده و مراحل جاری شدن صیغه طلاق را آغاز کنند.

در این دفاتر، صیغه طلاق صورت می‌گیرد و با ثبت رسمی طلاق در دفاتر قانونی، سند طلاقنامه نیز صادر می‌شود.

در این مراحل، مشاوره و کمک حقوقی توسط وکلای متخصص می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. موسسات حقوقی مختلف می‌توانند به شما کمک کنند تا این مراحل را بدون نیاز به حضور شما انجام دهند.

در آنجا می‌توانید با هزینه مناسب مشاوره و کمک حقوقی مناسب را دریافت کنید.

اگر احتیاج به مشاوره حقوقی رایگان دارید، می‌توانید با موسسات حقوقی مربوطه تماس بگیرید تا از این خدمات بهره‌مند شوید.

تا این قسمت از مقاله شما آموختید که طلاق توافقی چیست و چه مراحلی دارد و ادامه به مدت زمان آن خواهیم پرداخت .

مراحل طلاق توافقی

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

“بله، درست است که طلاق توافقی به طور عمومی زمان کمتری نیاز دارد نسبت به روش‌های دیگر.

اما اگر با روند و مراحل کاری در دادگاه خانواده آشنا نباشید و ندانید چه راهکارهای قانونی ممکن است برای شما مناسب باشد، ممکن است برای صدور و اجرای رای طلاق بیش از ۳ ماه زمان نیاز باشد.

درخواست طلاق توافقی چیست؟

درخواست طلاق توافقی چیست ؟برای پاسخ به این سوال که درخواست طلاق توافقی چیست با ما همراه باشید .

برای طلاق توافقی ورود به مراحل رسیدگی در دادگاه، درخواست مربوطه باید از دادگاه مورد نظر ارائه شود. برای این کار، یک دادخواست حقوقی باید با رعایت شرایط و ضوابط قانونی در دادگاه صالح تقدیم شود.

این کار باید توسط یکی از طرفین (زن یا مرد) یا وکیل حقوقی آنها که حتماً باید وکیل پایه دادگستری باشد، انجام شود و دادخواست مربوطه باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده شود.

ضمیمه دادخواست باید شامل مدارک مورد نیاز باشد تا فرآیند رسیدگی به دادخواست به سرعت آغاز شود و با صدور اخطار رفع نقص، مواجه نشود.

همچنین، متن دادخواست بسیار حیاتی است و باید توسط وکیل طلاق توافقی تخصصی دادگستری که در حوزه طلاق تخصص دارد، نگاشته شود. این متن باید با توجه به شرایط و جزئیات موردی پرونده تنظیم شود.

در ادامه، نمونه‌ای از دادخواست طلاق توافقی ارائه می‌شود، اما باید توجه داشت که نگارش یک دادخواست موضوعی تخصصی حقوقی است و حتما باید توسط وکیل طلاق توافقی انجام شود، زیرا هر دادخواستی باید بر اساس شرایط و جزئیات خاص پرونده نوشته شود.

در اینجا، یک نمونه از دادخواست طلاق توافقی به منظور آشنایی عموم ارائه می‌شود.

با این حال، برای نگارش یک دادخواست حقوقی، حتما نیازمند راهنمایی و کمک یک وکیل طلاق توافقی تخصصی در زمینه طلاق هستید.

 

توافقنامه طلاق توافقی چیست؟

در این قسمت از این مقاله به جواب سوال اینکه توافقنامه طلاق توافقی چیست خواهیم پرداخت ،مدرک اساسی برای صدور رای طلاق توافقی توافقنامه طلاق است.

این توافقنامه، عنصر اصلی در تبدیل طلاق به حالت توافقی است که به زوجین امکان می‌دهد از مزایای طلاق توافقی بهره ببرند.

تدوین صحیح و دقیق این توافقنامه بسیار حائز اهمیت است، زیرا می‌تواند از وقوع خسارات و مشکلات در فرآیند طلاق جلوگیری کرده و حقوق و منافع هر دو طرف را به بهترین نحو محافظت کند.

ممکن است نمونه‌هایی از توافقنامه‌های طلاق توافقی توسط وکلای متخصص موسسه حقوقی نیک اندیشان آوای دادبان مدافع تنظیم شده باشد که جهت ارائه به مشتریان قرار داده شده‌اند.

با این حال، استفاده از نمونه‌های موجود در سایت‌های اینترنتی، بدون مشاوره یک وکیل متخصص، مناسب نیست و برای تدوین این توافقنامه بهتر است از کمک یک وکیل متخصص استفاده کنید.

نمونه متن توافقنامه طلاق توافقی

«به نام خدا»

در تاریخ ۱۲/۰۵/۱۳۹۴ جلسه‌ای با حضور این جانب ………. ( وکیل زوجه) و آقای ……………… ( زوج) و خانم …………………… ( زوجه) برگزار شد و در خصوص حقوق و تکالیف زوجین به شرح زیر توافق شد:

 

 

– سرویس‌های طلا، حلقه ازدواج و انگشتر نشان که به زوجه هدیه داده شده بود به زوج مسترد می‌شود.

گوشی موبایل سامسونگ، که توسط زوج خریداری شده است، باقی‌مانده و مقرر شد قیمت آن معادل ………… (مبلغ به حروف) توسط زوجه به زوج پرداخت شود.
– تعیین شد که وسایل جهیزیه موجود در منزل زوج، طبق فهرست موجود عینا به زوجه مسترد گردد.

– مقرر گردید که حلقه ازدواج و انگشتر عقیق یادگاری که توسط پدر زوجه به زوج هدیه داده شده بود، به زوجه مسترد شود.

– درباره مهریه که ۱۱۴ سکه تمام بهار آزادی و هزینه یک سفر حج است، زوجه در قبال طلاق توافقی مطالبه ۳۰ سکه تمام بهار آزادی دارد و مابقی مهریه را در قبال طلاق به زوج بخش می‌دهد.

با توجه به عدم توانایی مالی زوج برای پرداخت ۳۰ سکه، مشخص شد که او هر ۲ ماه یک بار یک سکه تمام بهار آزادی را به صورت اقساطی به زوج پرداخت نماید.

– در مورد سایر حقوق مالی از جمله نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت و سایر حقوق و تکالیف مالی زوجه حاضر، ایشان به ابراء کلیه حقوق مذکور در قبال طلاق توافقی می‌پردازد.

– زوجین نهایتا به این نتیجه رسیدند که امکان زندگی مشترک ندارند و قصد دارند به صورت توافقی از هم جدا شوند.

امضاها:
– آقای ………………. (زوج)
– خانم ……………………………(زوجه)
– آقای……………………. ( وکیل زوجه)

 

ممنون از همراهی شما عزیزان و خشوحالیم از اینکه شما در این مقاله عناوینی به موضوع اینکه طلاق توافقی چیست ، مراحل طلاق توافقی چیست ، مدت زمان طلاق توافقی و اینکه توافقنامه طلاق توافقی چیست را آموختید.

 

زهرا زارعی بهترین وکیل خانواده در شیراز

زهرا زارعی هستم وکیل پایه یک دادگستری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با 6 سال سابقه در امر وکالت . تمام تلاشم این بوده که بتونم تمام مردم عزیزم رو با مسائل خرد و کلان حقوقی آگاه کنم تا بتونن خیلی هوشمند و آگاهانه با وقایع پیرامون خودشون مواجه بشن .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست عزیز از اینکه ما را با نظر زیبای خود یاری میکنید سپاسگزاریمx