سن در شناسنامه 1

تغییر سن در شناسنامه

در این مقاله به موضوع شرایط تغییر سن در شناسنامه و مدارک لازم جهت تغییر سن در شناسنامه خواهیم پرداخت .

تغییر سن در شناسنامه یک موضوع حیاتی است که ممکن است به دلیل متغیرهای مختلف اتفاق افتد. این تغییرات ممکن است ناشی از تغییرات زندگی، اشتباهات در ثبت اطلاعات یا دلایل حقوقی باشند. در این مقاله، ما به تحلیل پروسه‌ها، مقررات و اثرات تغییر سن در شناسنامه در ایران خواهیم پرداخت.

ما به شما پیشنهاد میکنیم مقاله تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه را نیز مطالعه بفرمایید .

امکان تغییر سن در شناسنامه

آیا تغییر سن در شناسنامه یا به عبارت دیگر، اصلاح تاریخ تولد در شناسنامه ممکن است؟

شناسنامه سندی رسمی میباشد که توسط مامورین اداره ثبت احوال کشور صادر شده و حاوی مشخصات هویتی فرد از جمله نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد، مشخصات پدر و مادر و … است. با توجه به این که این سند، سندی رسمی است، قانون‌گذار امکان تغییر آن را ممنوع کرده تا اعتبار اسناد رسمی خدشه‌دار نشود.

بر اساس ‌قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها که در سال ۱۳۶۷ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده، تغییر تاریخ تولد اشخاص از زمان تصویب این قانون، ممنوع است.

پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله جرم مدرک تحصیلی می باشد

اما آیا پاسخ به همین جا ختم می‌شود؟ خیر. قانون در تبصره این ماده واحده، راهی برای اصلاح تاریخ تولد مندرج در شناسنامه تعیین کرده که باید آن را بررسی کرد.

ماده واحده تغییر سن مصوب 2 بهمن سال 67:

به موجب ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها مصوب مجلس شورای اسلامی تغییر تاریخ تولد اشخاص ممنوع است.

شاید با خواندن قانون بالا فکر کنید که تغییر تاریخ تولد هیچ راهکار قانونی ندارد ولی تبصره ای وجود دارد که اگر خواهان با داشتن مدرک و سند معتبر و اگر تفاوت سن واقعی با شناسنامه ای وی بیش از پنج سال باشد میتواند تنها یکبار شناسنامه اش را اصلاح کند.

تبصره ماده واحد: تبصره – صاحب شناسنامه تنها یک بار در طول عمر و در صورتی که اختلاف سن واقعی با سن مندرج در اسناد سجلی به تشخیص کمیسیونی مرکب از فرماندار یا بخشدار، رئیس اداره ثبت احوال محل و پزشک منتخب، مدیر عامل سازمان بهداری استان و رئیس شورای اسلامی شهر و یا بخش محل صدور شناسنامه و با عضویت و ریاست قاضی دادگاه صالح محل تشکیل می‌گردد بیش از پنج سال باشد می‌تواند سن خود را اصلاح نماید.

‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دوم بهمن ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای‌اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۶۷.۱۱.۱۲ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

سن در شناسنامه 2

پیشنهاد ما به شما : وکیل تخصصی حقوقی

چه اشخاصی می‌توانند درخواست تغییر سن دهند‌؟

هر یک از اشخاص زیر که خواهان اصلاح تاریخ تولد باشند، می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه‌اش، درخواست خود را ارائه بدهد که شرایط تغییر سن در شناسنامه بشرح ذیل می باشد :

اشخاص ۱۸ سال به بالا؛

اشخاص کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد باشند؛

پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت تغییر سن فرزندان کمتر از ۱۸ سال؛

قیم و وصی برای افراد تحت سرپرستی خود با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.

تغییر سن که شامل کم کردن و یا افزایش آن است، در دو مرجع، رسیدگی می شود. تعیین مرجع صالح برای کم کردن و تغییر سن شناسنامه، با توجه به میزان تفاوت سن شناسنامه و سن واقعی فرد متقاضی، متفاوت بوده که طبق توضیحات زیر می باشد:

تغییر سن شناسنامه، در صورتی که تفاوت سن شناسنامه و سن واقعی، بیش از 5 سال باشد :

در این حالت، به موجب تبصره قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها، رسیدگی به این پرونده، در صلاحیت کمیسیونی تحت عنوان “کمیسیون تشخیص سن “است. این کمیسیون، از فرماندار یا بخشدار، رییس اداره ثبت احوال محل ، پزشک منتخب ، مدیر عامل سازمان بهداری استان و رییس شورای اسلامی شهر یا بخش تشکیل شده.ریاست این کمیسیون با قاضی محل است .

تقاضای فرد، در این کمیسیون بررسی می گردد و در صورتی که دلایل او مثل استشهاد نامه، برگه ولادت و غیره، مورد قبول واقع شود و پزشک کمیسیون نیز تفاوت سنی را تایید نماید ، فرد می تواند برای تغییر سن در شناسنامه اقدام کند .

پس از طی مراحل اداری تاریخ تشکیل بررسی پرونده تغییر سن به فرد اعلام میگردد. حضور در کمیسیون اصلاح سن الزامی نیست.

ممکن است برای بررسی بیشتر به کمیسیون پزشکی نیاز باشد تا مواردی مانند آزمایش سنجش تراکم استخوان انجام شود. هر فرد تنها یکبار میتواند از این طریق تاریخ تولدش را اصلاح کند. بررسی اعتراض به رایی که در این کمیسیون صادر می گردد، در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

سن در شناسنامه 3

نکته بسیار مهم :

تغییر سن شناسنامه در صورتی که تفاوت سن شناسنامه و سن واقعی، کمتر از 5 سال باشد :

در این حالت، فرد باید به دادگستری رجوع کند. رسیدگی به این موضوع، در صلاحیت دادگاه حقوقی محل سکونت متقاضی است .

فرد متقاضی، باید با ارائه دادخواستی، خواسته خود مبنی بر تغییر سن شناسنامه، را مطرح نماید. ثبت و تنظیم دادخواست، باید توسط یکی از دفاتر خدمات قضایی، صورت بگیرد.

نکته مهم در این مورد، این است که قانون، اجازه اقامه دعوی در محل اقامت متقاضی را داده است و نه محل صدور شناسنامه را. اعتراض به رایی که در این دادگاه صادر می گردد، در دادگاه تجدیدنظر مورد بررسی، قرار می گیرد.

در هر دو حالت گفته شده در بالا ، فرد می تواند، هم تقاضای افزایش سن شناسنامه و هم تقاضای کم کردن سن شناسنامه را مطرح کند.

مدارک لازم برای تغییر سن در شناسنامه

مدارک لازم برای تغییر سن در شناسنامه بصورت ذیل می باشد :

*درخواست کتبی صاحب سند یا ولی قانونی در برگ مخصوص

*ارائه اصل شناسنامه عکس‌دار

*یک قطعه عکس جدید

*اصل و تصویر حکم رشد برای اشخاص کمتر از ۱۸ سال که شخصا مراجعه می‌‌کنند

*اصل تصویر مدارک مربوط به قیم یا وصی برای افراد تحت سرپرستی

*فیش بانکی طبق تعرفه جاری نزد هر یک از شعب بانک ملی ایران بنام سازمان ثبت احوال کشور

برای ثبت تغییر سن در شناسنامه باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و ثبت درخواست نمایید که با این لینک میتوانید نزدیک ترین دفاتر خدمات قضایی به خودتان را پیدا کنید .

مدارکی بر طبق وقوع اشتباه در سن شناسنامه‌ای مانند: استشهادیه، گواهی ولادت معتبر با تاریخی متفاوت، نظریه رسمی پزشکی قانونی مبنی بر سن واقعی فرد، اقرار کارمند ثبت احوال به اشتباه در ثبت تاریخ ولادت و مواردی از این دست.

naadcontact 3

هزینه تغییر سن در شناسنامه

مبلغ تغییر سن بستگی به مواردی مانند میزان سن و مدارک ابرازی دارد. به همین دلیل هر پرونده هزینه خاص خود را دارد. اما میتوان محدوده قیمت 300 الی 500 هزار تومانی را بیان کرد. این هزینه شامل :

هزینه دادخواست تمبر غیرمالی

هزینه دفتر خدمات قضایی

هزینه پزشکی قانونی

میباشد. البته اگر از تجربیات یک وکیل استفاده کنید و پرونده خود را به وی بسپارید به هزینه شما اضافه می‌شود ولی مراحل کار سریعتر و با دقت بالایی صورت می‌گیرد.

نتیجه گیری :

تغییر سن در شناسنامه یک مسئله مهم است که نیازمند رعایت قوانین و مقررات محلی است. این فرآیند می‌تواند تأثیرات مهمی بر روی زندگی افراد داشته باشد و باید با دقت و دانش صورت گیرد. به همین دلیل، اطلاعات صحیح و دقیق در اسناد رسمی بسیار حیاتی است.


سوالات متداول:

آیا امکان تغییر سن در شناسنامه وجود دارد ؟

بله ولی به شرایط ذکر شده در مقاله

زهرا زارعی بهترین وکیل خانواده در شیراز

زهرا زارعی هستم وکیل پایه یک دادگستری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با 6 سال سابقه در امر وکالت . تمام تلاشم این بوده که بتونم تمام مردم عزیزم رو با مسائل خرد و کلان حقوقی آگاه کنم تا بتونن خیلی هوشمند و آگاهانه با وقایع پیرامون خودشون مواجه بشن .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست عزیز از اینکه ما را با نظر زیبای خود یاری میکنید سپاسگزاریمx